Ostatnio: 03.09.2017

Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

Polski przemysł zbrojeniowy - projekty, koncepcje, prototypy

Przedstawiam krótką listę projektów polskiej "zbrojeniówki" powstałych w III RP. Zamieszczam w celach edukacyjnych. Zdjęcia użyte w zestawieniu nie należą do mnie i są własnością ich autorów. Rozpowszechnianie zestawienia w celach edukacyjnych mile widziane.

Mogę podać więcej informacji lub dodać inne prototypy w tym zestawieniu po wskazaniu mi informacji o ich istnieniu. Jeżeli widzisz błąd lub nieścisłość - wskaż ją.

Kontakt: spam_poczta_89@wp.pl .

PT-72U

Czołg do działań w terenie zurbanizowanym, czołg misyjny. Jest to propozycja modernizacji czołgów T-72 i PT-91 oferowana przez BUMAR Łabędy, a skierowana do polskiej armii, przeznaczona do działania w ramach wojny asymetrycznej. Powstała jako odpowiedź na rozważaną przez MON możliwość wysłania czołgów do PKW-A w celu wzmocnienia naszych sił. Mógłby on również służyć jako zabezpieczenie procesu wycofania naszych wojsk z Afganistanu.

Czołg ten otrzymał zestaw pancerza reaktywnego ERAWA a także ażurowe osłony prętowe chroniące częściowo boki kadłuba, jego tył i tył wieży. Osłony prętowe mają na celu rozproszyć strumień pocisku kumulacyjnego stosowanego m.in. w RPG-7.

Wzmocniono również dno kadłuba w celu zwiększenia "przeżywalności" pojazdu w sytuacji wybuchu miny lub ładunku IED pod kadłubem.

Inne modyfikacje polegają na zainstalowaniu zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia ZSMU-127 Kobuz, systemu obserwacji dookólnej, lemiesz i trał przeciwminowy, klimatyzację.

pt72u 1



pt72u 2



pt72u 3



Więcej informacji:

http://www.altair.com.pl/nsp-spec-281

http://www.bumar.gliwice.pl/zbiory/PT-72U.jpg

Nowa Technika Wojskowa 09/2011

Zdjęcia: altair.com.pl, wiadomosci24.pl, blogcenzurowany.blogspot.com



BWP-2000

BWP-2000 został opracowany w latach 90 przez OBRUM. Jego konstrukcja opiera się na Specjalnym Podwoziu Gąsienicowym Kalina, które z kolei wywodzi się z gąsienicowego transportera MT-S. Wybudowano 2 prototypy. Posiada silnik stosowany w T-72. Jeden z prototypów wyposażony został w wieżę OTO Melara T60/70A ze stabilizowaną, szybkostrzelną 60 mm armatą. Planowano montowanie armat o kalibrze od 25 mm do 105 mm. Dodatkowo pojazd miał być wyposażony w wyrzutnie ppk. Załoga składała się z 3 członków plus 8 żołnierzy desantu. Maksymalna prędkość to 70 km/h a zasieg to 500 km.

Projekt zawieszono.

p6120100



p6120096



z3006371g



Więcej informacji:

http://www.bumar.gliwice.pl/index1.php?79,94

http://gdziewojsko.wordpress.com/wozy-bojowe/bwp-2000/

http://www.military-today.com/apc/bwp_2000.htm

http://www.army-guide.com/eng/product1015.html

Zdjęcia: Gazeta.pl, Internet



BWP-1 PUMA/ RCWS 30/ORCWS 30

BWP-1M PUMA to modernizacja radzieckiego bojowego wozu piechoty BMP-1 służącego w polskiej armii, opracowywana przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne. Modernizacja miała polegać m.in. na zainstalowaniu Zdalnie Sterowanego Systemu Wieżowego(ZSSW) w postaci wież RCWS 30 i ORCWS 30 jak również instalacji bocznych ekranów. Poza tym planowano modernizować wyposażenie, jednostkę napędową i instalację elektryczną. Zaniechanie planów modernizacji BWP służących w polskiej armii oraz niezachęcające wyniki testów ZSSW spowodowały zakończenie projektu.

Powstały dwa prototypy.

bwp



puma 1



bwp 1 puma



Więcej informacji:

http://www.wzm.pl/go.live.php/PL-H61/modernizacje/bwp1-puma/bwp1-puma.html

http://www.altair.com.pl/start-3598

Prezentacja pojazdu:



Zdjęcia: armyrecognition.com, altair.com.pl, Internet



BWP-40

BWP-40 jest modernizacją BWP-1 powstałą we wczesnych latach 90. Polegała ona na zamontowaniu nowej wieży, używanej dotychczas w pojazdah CV90, uzbrojonej w 40 mm armatę Bofors L/70, zasilaną przez ośmionabojowe magazynki.

Problemem nowego pojazdu było przeniesienie całego układu jezdnego bez jego odświeżenia. Zainstalowanie nowej wieży wymusiło wprowadzenie kosmetycznych zmian w górnej części kadłuba. Zlikwidowano dwa górne luki desantowe oraz usunięto właz dowódcy. Zmniejszyło to liczbę żołnierzy desantu do 4.

W porównaniu do swojego poprzednika BWP-40 nie posiadał wyrzutni ppk, jego waga wzrosła o około 2.5 tony, wysokość o pół metra, a sam pojazd nie pływał. Zmniejszył się również zapas paliwa co jednocześnie doprowadziło do zmniejszenia zasięgu o około połowę.

Również w porównaniu do BWP-2, omawiany pojazd jest cięższy, wyższy i ma mniejszy zasięg. Dodatkowo ma mniejszą siłę ognia i szybkostrzelność.

Z wyżej wymienionych powodów pojazd ten można było traktować jedynie jako platformę badawczą bez szans na znalezienie krajowego lub zagranicznego odbiorcy.

bwp 40 1



bwp 40



Więcej informacji:

Nowa Technika Wojskowa 12/1993

http://pl.wikipedia.org/wiki/BWP-40

Zdjęcia: T. Szulc



KTO IRBIS

Producentem KTO IRBIS o napędzie 6x6 są Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne nr 5 w Poznaniu. Pracę nad konstrukcją rozpoczęto w 2004 roku a opiera się ona na pojeździe KTO Ryś, który z kolei powstał jako modernizacja OT-64 SKOT.

Posiada spawany kadłub z blach stalowych odporny na ostrzał pociskami kalibru do 7,62 mm oraz odłamki artyleryjskie. Zainstalowanie dodatkowych osłon pancerza ceramicznego zwiększa odporność na pociski kalibru do 12,7 mm.

Jego uzbrojenie może stanowić wieża RCWS 30 mm z karabinem maszynowym 7,62 RAFAEL.

Sam pojazd może służyć jako transporter opancerzony, BWP, wóz rozpoznawczy lub jako nośnik pocisków ppk lub przeciwlotniczych.

kto irbis 01



kto irbis 02



Więcej informacji:

http://www.wzm.pl/go.live.php/PL-H49/kto-rys-irbis-rcws-30.html

http://www.militarium.net/viewart.php?aid=312

Zdjęcia: Spike78 - Wikimedia



AMZ Świstak

Podczas MSPO w 2011 roku, AMZ Kutno zaprezentowało nową konstrukcję pojazdu typu "uderz i znikaj" z przeznaczeniem dla jednostek specjalnych.

Samochód z odkrytym korpusem i konstrukcją rurową. Posiada możliwość instalowania różnorodnych rodzajów uzbrojenia, takich jak karabiny maszynowe, wkm-y lub granatniki oraz dodatkowych osłon balistycznych.



Więcej informacji:

http://www.altair.com.pl/nsp-spec-285

Zdjęcie: Mariusz Cielma/dziennikzbrojny.pl



Huzar - Opancerzony Wóz Patrolowy

Huzar OPW jest demonstratorem technologii uniwersalnej platformy transportowej HUZAR, stworzonej przez firmę TEAM. Jest to lekki, opancerzony pojazd powstały na podstawie samochodu Land Rover Defender 130 Td5. Nadwozie wykonane przez AMZ Kutno. Innym reprezentantem tej technologii jest zestaw pojazdów KOBRA - do wykrywania i zwalczania nisko lecących samolotów.

Pomyślnie przeszedł próby poligonowe.

01



huzar 050



Więcej informacji:

http://www.samochody-terenowe.com.pl/oferta_p_militarne_huzar_owp.php

http://www.samochody-terenowe.com.pl/oferta_p_militarne_huzar_pt.php

Zdjęcia: samochody-terenowe.com.pl


Jenot

Lekki opancerzony transporter firmy Bieńkowski ze Strzelec Opolskich. Jego główne przeznaczenie to rola patrolowo-rozpoznawcza. Powstał na bazie samochodu terenowego Honker. Mógł być wyposażony w 3 różne jednostki napędowe o mocy 102 KM, 125 KM lub 146 KM. Posiadał 5-stopniową skrzynię biegów z Honkera.

Jego opancerzenie miało wytrzymałość poziomu B6 (7.62 x 51 Nato FMJ, 5.56 AP). Przewidywano montaż karabinu maszynowego(7,62x51mm) oraz wyrzutni granatów dymnych. Prędkość maksymalna to 110 km/h a zużycie paliwa to 15 l na 100 km.

jenot przod



jenottyl



Więcej informacji:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Jenot_(samochód)

Zdjęcia: speed-max.echelm.pl



Mamut - ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego

Zaprojektowany przez firmę Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak wspólnie z WITPiS,a jego podstawę stanowi ciężarówka Tatra T 815 – 7Z0R9T 44 440 8x8.1R. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie polskiego wojska na wozy zabezpieczające ewakuację m.in. Rosomaków czy armatohaubic Dana. Ma być jedną z pozycji przetargowych. Pierwsze pomysły stworzenie tego pojazdu powstały w 2002 roku. Prace natomiast rozpoczęto w 2007, a od 2010 roku przechodzi on badania.

Posiada opancerzoną na poziomie II wg STANAG 4569, 4 - osobową kabinę i opancerzone zbiorniki paliwa. Jego wyposażenie to żuraw przeładunkowy o udźwigu do 12 ton, ramię holownicze zdolne do holowania pojazdów o masie ponad 13 ton oraz przyciągarkę o uciągu do 28 ton. Jego prędkość maksymalna wynosi 105 km/h, zasięg to 700 km, a zakresy temperatury pracy maszyny to -32°C do +49°C. W założeniach nadaje się do transportu lotniczego. Właz dachowy posiada obrotnicę zdolną do zamontowania karabinu maszynowego lub automatycznego granatnika kalibru 40 mm.

mamut 2



mamut 1



Więcej informacji:

http://www.psszczesniak.pl/ciezki_kolowy_pojazd_ewakuacji_i_ratownictwa_technicznego_mamut_na_podwoziu_tatra,p4.html

http://www.polska-zbrojna.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=12802:wszechstronny-gigant&catid=151:militaria&Itemid=158

http://www.altair.com.pl/nsp-spec-344

Zdjęcia: psszczesniak.pl



RGP-40 - granatnik rewolwerowy

RGP-40 to 40 mm granatnik rewolwerowy tworzony przez OBR SM we współpracy z Wojskową Akademią Techniczną.

Jest to półautomatyczna konstrukcja z sześcioma komorami nabojowymi długości 140 mm.

Wojsko szacuje swoje zapotrzebowanie na około pół tysiąca sztuk broni tego typu. Pozostałe służby mundurowe również są potencjalnymi odbiorcami ze względu na możliwość użycia amunicji specjalnej - obezwładniającej lub gazowej.

rpg 4002



rpg 4001



Więcej informacji:

http://js2010.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=213:granatnik-rewolwerowy-rgp-40&catid=41:bro-i-amunicja&Itemid=75

http://www.altair.com.pl/nsp-spec-62

Zdjęcia: js2010.pl



PZL-230 Skorpion

Projekt samolotu szturmowego stworzony pod kierownictwem mgr. Inż. Andrzeja Frydrychewicza w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie na początku lat 90. ubiegłego wieku. Koncepcja ta zaowocowała powstaniem drewnianego modelu samolotu.

Pierwsza wersja samolotu była jednomiejscowa, dwusilnikowa i turbośmigłowa w układzie kaczki o udźwigu 2 ton uzbrojenia, prędkości maksymalnej 640 km/h i promieniu działania 300 km.

Kolejna wersja, oznaczona jako PZL-230F, została przedstawiona w postaci szerzej znanej makiety. Wojsko zainteresowane konstrukcją zażądało zwiększenie prędkości maksymalnej do 1000km/h i udźwigu do 4 ton. Z tego powodu zmieniono silniki z turbośmigłowych na odrzutowe. Uzbrojenie miało składać się z pięciolufowego działka kalibru 25 mm GAU-12/U oraz uzbrojenia podwieszanego na 7 do 9 węzłach.

Brak finansowania spowodował przerwanie projektu.





Więcej informacji:

http://pspbis.fm.interia.pl/skorpion.htm

http://info.wsisiz.edu.pl/~zawadka/

http://pl.wikipedia.org/wiki/PZL-230_Skorpion

Film, w którym głos zabiera konstruktor: http://wiadomosci.onet.pl/wideo/unikatowa-polska-konstrukcja,25878,w.html#

Animacja:



Zdjęcia: alternathistory.org.ua



Samolot szkolno-bojowy nowej generacji GROT-2

Samolot oparty na koncepcji demonstratora „Bielik” przedstawiony przez ITWL. Według ambitnych planów miałby zostać wprowadzony do użytkowania w latach 2015 – 2050 a jego własności lotno-pilotażowe miałyby „przypominać” myśliwce V generacji (F-22, F-35). Sam samolot miałby być „naj” pod wieloma względami(po co się ograniczać?). Czyli osiągałby największą prędkość wśród konkurentów, posiadałby najmniejszą długość rozbiegu, zużywałby najmniej paliwa, byłby najbardziej manewrowy. I oczywiście najtańszy. Ciekawe czy parzyłby kawę?

Został zaprezentowany na LXXI posiedzeniu Krajowej Rady Lotnictwa gdzie został oceniony jako… nierealistyczny.

Był także przedstawiany wietnamskiej delegacji podczas wizyty na ITWL w czerwcu 2011 roku.

z6893133x samolot szkolno bojowy nowej generacji grot

Koncepcja niezwykle ambitna. Tylko czy sensowna?

wietnam 07 11 2

Dyrektor „bajeruje” Wietnamczyków

http://www.itwl.pl/pl/pdf/grot_2.pdf

Zdjęcia: Gazeta.pl, ITWL



Tarkus

Jest to wiropłat, mini - bsl skonstruowany przez WB Electronics w zespole dr. inż. Wojciecha Komorniczaka. Został stworzony na zlecenie Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego Ministerstwa Obrony Narodowej w celu pokazania demonstratora technologii małego, bezpilotowego wiropłatu.

Jego głównym zadaniem jest prowadzenie rozpoznania w terenie zurbanizowanym lub wewnątrz budynków. Jego napęd stanowią 4 wirniki wprowadzane w ruch silnikami elektrycznymi. Startuje poziomo i może lądować na dowolnym, płaskim terenie. Wykonuje swoje cele w promieniu 2 kilometrów.

tarkus01



Więcej informacji:

http://www.wb.com.pl/Projekty-Rozwojowe,Tarkus.html

Zdjęcie: wb.com.pl



MJ-7 Szogun - UAV samolotowy imitator celu powietrznego

Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia razem z firmą Eurotech opracowały samolotowy imitator celu powietrznego na bazie bezzałogowego aparatu latającego. Posiada on programowalną trajektorię lotu z możliwością jej zmiany podczas wykonywania misji. Możliwość startu klasycznego lub z wyrzutni. Waga urządzenia to 23 kg a jego zasięg to 200 km, długotrwałość lotu to jedna godzina.

W czerwcu 2009 roku przeprowadzono badania imitatora w tym także udane strzelanie doświadczalne zakończone jego trafieniem. Również w 2009 roku maszyna uzyskała nagrodę Defender.

preview szogun



Więcej informacji:

http://www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=18116

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/963/40/MJ-7-Szogun

Zdjęcie: WITU, Eurotech



ITWL HOB-bit

Miniaturowy bezzałogowy system obserwacji opracowany w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych. Jego masa startowa to maksymalnie 5 kg, prędkość od 50 do 90 km/h a czas lotu do 45 minut. Start odbywa się "z ręki" lub przy pomocy katapulty. Sterowanie ręczne lub dzięki wcześniej zaprogramowanemu autopilotowi. Lądowanie klasyczne lub przy pomocy spadochronu.

Pierwszy model został opracowany w 2002 roku. W 2003 roku opracowano autonomiczny układ sterowania lotem a w 2004 roku przedstawiono go publicznie. W tym samym roku przeprowadzono pierwsze próby w locie.

W 2005 roku projekt wygrał zamówienie na realizację demonstratora technologii miniaturowych bezpilotowych statków powietrznych dla Sił Zbrojnych. Jednak z powodu braku działającego modelu w ramach prezentacji w 2006 roku został przedstawiony konkurencyjny SOFAR. W kolejnym przetargu na miniaturowy zaawansowany system rozpoznania nie uczestniczył.

hobbit 02



hobbit 01



Więcej informacji:

http://www.itwl.pl/pl/pdf/hobbit_ang.pdf

Nowa Technika Wojskowa numery 2/2005 i 11/2005

Zdjęcia: ITWL, militaryphotos.net

Komentarze

  • Fbarc Fbarc

    super

  • irokus irokus (*.tktelekom.pl)

    takie to wszystko Polskie po co robić cokolwiek w Polsce u nas nic się nie opłaca bo po co lepiej niech nasi utalentowani naukowcy i inżynierowie jadą za granicę tam im nikt nie powie że to co robią to jest nie ralistyczne

  • AS AS (*.pl)

    No cóż. Drewniany model samolotu ? Jakie to Polskie

  • Sizar Sizar (*.nowiny.net)

    Zorganizujcie konkurs po wszystkich akademiach i uniwerkach na projekty Militarne ;)

  • piącha piącha (*.opera-mini.net)

    @Jonasz - ty chyba jesteś takim agentem skoro mówisz, że szkoda czasu i pieniędzy. Won zdrajco!

  • Jonasz Jonasz (*.dynamic.chello.pl)

    Spoko, juz różnej maści agenci postarają się, by nic z tego nie było. A gdyby przypadkiem coś wyszło, to żeby nie udało sie tego nigdzie sprzedać. Szkoda czasu i pieniędzy.

Dodaj komentarz

Dodajesz komentarz anonimowo. Zaloguj się.

Dodajesz komentarz anonimowo. Aby komentować pod własnym pseudonimem włącz profil publiczny w ustawieniach.

Autor:
Treść:

Aby przesłać formularz, musisz mieć włączony w przeglądarce Javascript. Jeżeli nie masz, przepisz wspak tekst q4409wjjp0:

Wykop

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright – 1999-2017 INTERIA.PL , wszystkie prawa zastrzeżone.