Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

Ostatnio: 6 godz. temu

Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych
em

Epicmafia - poradnik dla początkujących


Co to za gra? Czym jest Epicmafia?

Epicmafia to gra internetowa będąca wirtualnym odpowiednikiem towarzyskiej gry w mafię. Polega ona na podziale graczy na miasto i mafię (a często i więcej frakcji). Epicmafia dzieli się na następujące naprzemiennie fazy dnia i nocy. Za dnia wszyscy gracze mają możliwość rozmowy i debatują nad tym czy powiesić kogoś kto może należeć do mafii, czy też nie. W nocy natomiast tajne spotkanie mają członkowie mafii którzy decydują jaki mieszkaniec miasta zginie tej nocy. Mafiozi znają tożsamość swoich współpracowników, a uczciwi mieszkańcy miasta nie wiedzą ani kto rzeczywiście jest z miasta, ani członków mafii. Ze względu na to miasto musi mieć przewagę liczebną, żeby gra miała sens.

Jak grać? Gdzie grać?

Gramy na stronie http://www.epicmafia.com . Aby mieć możliwość gry musisz założyć tam konto. Spotykamy się zazwyczaj po 20:00 na kanale IRC w sieci quakenet #ktulu: http://webchat.quakenet.org/?channels=ktulu

Ktoś zakłada pokój i daje linka na kanale po czym wszyscy dołączają do gry a ta wtedy startuje. Często przed początkiem partii liczymy się i zgłaszamy do gry, żeby wiedzieć ilu osobowy pokój przygotować. Będąc na kanale nie bój się zadawać pytań, jeśli ktoś jest online z pewnością udzieli ci odpowiedzi. Specjalnie w grach w naszym gronie prowadzimy statystyki.

Zasady gry

Interfejs gry prezentuje się tak:



Po lewej stronie widnieje lista graczy. W lewym górnym rogu ekranu widać ustawienia rozgrywki - lista opcji (takich jak możliwość szeptania między graczami, możliwość napisania testamentu przed śmiercią) i rozpiska ról. Aby dowiedzieć się co oznacza jakaś ikonka należy nakierować na nią myszką. W grze pojawiają się różne role, które zostają rozlosowane pomiędzy graczami gdy gra startuje. Przedstawiam tutaj te najbardziej popularne:

villager

Villager, tzw. Blue. Sprzymierzony z miastem. Nie ma żadnej specjalnej mocy której mógłby użyć w nocy. Najnudniejsza rola w grze, dlatego rzadko pojawia się w naszych rozgrywkach.

mafia

Mafia. Tzw. vanilla. Zwykły mafiozo, nie ma specjalnej mocy. Uczestniczy w nocnych spotkaniach mafii gdzie na drodze głosowania mafia wybiera kto zginie w nocy.

doctor

Doctor. Sprzymierzony z miastem. Każdej nocy może czuwać nad jedną osobą. Ta osoba nie umrze tej nocy. Nie może chronić samego siebie.

cop

Cop. Sprzymierzony z miastem. Każdej nocy może sprawdzić czy dany gracz należy do mafii. Gdy zaczyna się dzień dostaje raport.

bs

Blacksmith. Sprzymierzony z miastem. Każdej nocy może wykuć jedną kamizelkę, która uchroni przed śmiercią inną niż lincz (powieszenie w dziennym głosowaniu miasta). Nie może wykuć kamizelki dla samego siebie.

gs

Gunsmith. Sprzymierzony z miastem. Działa podobnie jak Blacksmith, co noc daje komuś broń (nie może dać samemu sobie).

vigil

Vigilante. Sprzymierzony z miastem. Każdej nocy może zabić jedną osobę.

governor

Governor. Sprzymierzony z miastem. Może raz w ciągu gry zmienić wynik linczu (dzienne głosowanie), dlatego jest rolą która często dowodzi, zbiera claimy.

oracle

Oracle. Sprzymierzony z miastem. Co noc wybiera jedną osobę. Jeśli umrze tej nocy/następnego dnia wszyscy poznają tożsamość wybranej przez niego osoby.

jailer

Jailer. Sprzymierzony z miastem. Jeśli nikt podczas linczu nie zostanie powieszony wybiera pod koniec dnia jedną osobę która trafi do więzienia. W nocy będzie dyskutował z tą osobą i zadecyduje czy ją uśmiercić. Nikt inny nie może nic zrobić więzionej osobie w czasie nocy.

bp

Bulletproof. Zaczyna grę z kamizelką tak więc jest w stanie wytrzymać dodatkowy strzał mafii w nocy/ kogoś z bronią w dzień. Poza tym jest jak zwykły villager.

drunk

Drunk. Sprzymierzony z miastem. Blokuje rolę wybranej osoby w nocy (patrz: Hooker)

nurse

Nurse. Połączenie Doctora i Drunka. Chroni przed śmiercią jednocześnie blokując rolę w nocy. Sprzymierzona z miastem.

fool

Fool. Nie należy ani do mafii ani do miasta. Jego celem jest zostać powieszonym przez miasto w dziennym głosowaniu (lincz). Jeśli miasto wygrywa dostaje pół zwycięstwa.

godfather

Godfather. Sprzymierzony z mafią. Gdy cop go sprawdzi otrzymuje fałszywy raport o niewinności.

hooker

Hooker. Sprzymierzony z mafią. Co noc oprócz spotkania z członkami mafii może zablokować rolę jednego z graczy w ciągu nocy. Gdy rola zostaje zablokowana wtedy np. wybrany cop nie otrzymuje raportu, albo ochrona doctora nie broni przed śmiercią.

janitor

Janitor. Sprzymierzony z mafią. Może raz w ciągu gry ukryć tożsamość osoby, która umrze (normalnie tożsamości umierających osób stają się jawne).

fab

Fabricator. Sprzymierzony z mafią. Każdej nocy może dać komuś fałszywą broń, kamizelkę, chleb, albo kryształ. Fałszywa broń odpalona zabije jej właściciela. Fałszywa kamizelka nie uchroni przed śmiercią.

killer

Killer. Gra w pojedynkę, co noc morduje jedną osobę. Wygrywa jeśli pozostanie jednym z dwóch ocalałych.

anar

Anarchist. Gra w pojedynkę. Co noc podrzuca komuś bombę. Bomba wybucha w losowym momencie dnia. Jeśli bomba wybuchnie gdy on będzie ją trzymał nie zginie, ale wszyscy poznają jego tożsamość. Wygrywa jeśli jego bomby uśmiercą trzy osoby, lub jeśli będzie jednym z dwóch pozostałych ocalałych.

werewolf

Werewolf. Może w nocy spróbować zgadnąć tożsamość dowolnego gracza. Jeśli mu się uda kąsa tego gracza zabijając go i staje się nieśmiertelny na najbliższy dzień. Jeśli się pomyli wszyscy poznają jego tożsamość. Wygrywa gdy wyeliminuje pozostałe frakcje.

cult

Cultist. Co noc rekrutuje kolejnego członka kultu. Wygrywa jeśli kultyści przewyższą liczebnie pozostałe frakcje. Jeśli pierwszy kultysta umrze umrą też pozostali członkowie frakcji.

mason

Mason. Co noc rekrutuje kolejnego Masona. Sprzymierzony z miastem. Umiera jeśli w nocy odwiedzi członka mafii lub Killera.

voodoo

Voodoo. Oprócz tego, że należy i uczestniczy w spotkaniach mafii może wybrać przeklęte słowo na danym graczu. Jeśli ten je wypowie następnego dnia, umrze.

Miasto wygrywa gdy wszyscy w Mafii umrą. Mafia wygrywa gdy zrówna się liczebnie z frakcją miasta (bo wtedy porażka nie jest już możliwa). Możliwe jest równoczesne zwycięstwo np: Foola i mafii.

Skróty, slang, terminologia

Claim - Ujawnienie swojej roli, zadeklarowanie się, że jest się np. copem.

CC - Counterclaim, gdy ktoś neguje czyjegoś claima bo np. sam uważa się za copa

NL - No lynch, oznacza propozycję nie wieszania nikogo podczas dziennego głosowania miasta

RL - Random Lynch, oznacza propozycję linczowania na oślep ponieważ miasto musi linczować, a nie ma żadnych przesłanek kto może być w mafii.

MYLO - Mislynch and Lose. Oznacza sytuację w której błędny z perspektywy miasta lincz oznacza porażkę.

LYLO - Lynch or Lose - oznacza sytuację w której miasto musi poprawnie zlinczować, aby nie przegrać.

ML - misslynch. Oznacza błędny lincz na który miasto może sobie pozwolić bez konsekwencji w postaci przegranej gry.

FOS - Finger of suspicion - oznacza przeczucie, którego z graczy powinno się powiesić.

bw - bandwagon. Sytuacja w której głos jednej osoby podczas dziennego głosowania powoduje szybki wzrost głosów na tą samą osobę.

Leak - związany z Whisper, oznacza przecieknięcie wiadomości do innych graczy. Każda wiadomość może zostać celowo zleakowana lub zleakowana ze względu na ślepy los gry (wynosi około 5%)

Setup - ustawienia gry (role, możliwość whisperowania, maski itp.).

Hammer - oddanie ostatniego, brakującego głosu podczas linczu

out, wyoutować - oznacza wyjawienie się danej roli

Lider - członek miasta bez CC, który ujawnia swoją rolę żeby zebrać claimy od reszty graczy i poprowadzić grę tak aby jego frakcja (miasto) wygrała.

Klamka - oznacza broń

Dodatkowe, ważne funkcje interfejsu



Jeśli masz dwa głosowania (dwie listy) musisz wybrać i zagłosować na obu.

Przebieg rozgrywki, wskazówki

Na ogół na początku gry wszyscy udają miastowych, ponieważ miasto stanowi większość. Dlatego też mafia i role third party (takie jak fool, werewolf, killer itp.) claimują role którymi nie są. Często prawdziwa gra to szeptanie, a nie jawna rozmowa. Gdy ktoś umiera (graveyard) jego rola staje się jawna. Z reguły nie poleca się by miastowi kłamali na temat swojej roli, chodzi o to żeby zdezorientować mafię, a nie swoją drużynę. Sposób gry trzeba dopasować do roli w setupie - jeśli jest werewolf wszyscy muszą być bardzo ostrożni z ujawnianiem swoich ról bo stanie się nietykalny. Jeśli jest hooker oznacza, że twoja funkcja mogła zostać zablokowana w czasie nocy. A gdy w grze jest blacksmith i doctor a w nocy nikt nie zginął mafia mogła nie zabijać nikogo, doktor mógł kogoś ochronić, lub blacksmith mógł kogoś ochronić. Dyskusja to bardzo ważna część gry - argumentacja, aktywność, wnioskowanie, stawianie tez jest mile widziane, nie bój się odezwać! Przedstawianie swoich obserwacji, przekonywanie innych, dedukcja, walka psychologiczna, rywalizacja - to są to rzeczy, które powodują, że w epicmafię tak świetnie się gra.

Warto wiedzieć, zaawansowane techniki gry

Kiedy któraś z ról się wyoutuje (ujawni) żeby poprowadzić grę w imieniu miasta, pozostali gracze powinni za pomocą funkcji whisper przekazać informacje o swoich rolach Liderowi. Często używane jest w takim przypadku kodowanie, tj ciąg kilku wiadomości w których podana jest rola. Jest to zabezpieczenie przed potencjalnym leakiem który dla każdej wiadomości wysłanej przez whisper wynosi około 5%. Jeśli jako lider otrzymujesz od tego samego gracza dwie wiadomości np. pierwsza: doc/cop/gunsmith a druga: 2 oznacza to że osoba ta claimuje drugą z wymienionych funkcji, czyli w tym wypadku - Copa.

© aveniner 2013-2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Dodajesz komentarz anonimowo. Zaloguj się.

Dodajesz komentarz anonimowo. Aby komentować pod własnym pseudonimem włącz profil publiczny w ustawieniach.

Autor:
Treść:

Aby przesłać formularz, musisz mieć włączony w przeglądarce Javascript. Jeżeli nie masz, przepisz wspak tekst mqgfrznpdz:

Wykop

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright – 1999-2012 INTERIA.PL , wszystkie prawa zastrzeżone.