Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

Ostatnio: 22.08.2016

Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

W polskich mediach i Internecie od czasu przyjazdu pierwszego pociągu Pendolino do Polski w sierpniu 2013 r. trwa bezustanna walka polityczna w wykonaniu zarówno przez stronę rządową jak i opozycję. Mimo, że o zakupie tych pociągów wiedziano już 5 lat wcześniej. Jakoś zakup lokomotyw Siemens Eurosprinter w 2008 roku nie wzbudzał takich emocji, a to również lokomotywy zagraniczne, które od lat jeżdżą w Polsce tylko do 160 km/h.

Pociąg Pendolino ten jest wykorzystywany politycznie i z tego powodu w mediach i Internecie krąży mnóstwo kłamstw, półprawd i bzdur o tych pociągach. Powtarzane przez dziennikarzyny i ignorantów.

pendolino



Kilka faktów i mitów o tych pociągach:

1. „Zakupiono pociągi dla elity z wielkich miast .”

BZDURA

Oczywiście pociągi EIC Premium będą jeździły głównie po najszybszych trasach z Krakowa i Katowic do Warszawy i dalej na północ do Trójmiasta. Ale będą jeździły również do Wrocławia oraz od 2015 roku po zakończeniu modernizacji do Gliwic, Bielsko-Białej, Rzeszowa, a sezonie prawdopodobnie również do Koszalina. Po drodze te pociągi będą zatrzymywały się w wielu mniejszych miejscowościach.

Do pociągów Pendolino docelowo (od 2015/2016 r.) będzie można wsiąść w: Gdyni, Sopocie, Gdańsku, Tczewie, Malborku, Iławie, Warszawie, Włoszczowie, Krakowie, Zawierciu, Sosnowcu, Katowicach, Zabrzu, Gliwicach, Tychach, Pszczynie, Czechowicach-Dziecicach, Bielsko-Białej, Częstochowie, Opolu, Wrocławiu, Tarnowie, Dębicy, Rzeszowie. Ponad 6 mln ludzi.

z13997690q trasy pociagow po ktorych beda jezdzily pociagi p



2. „To nie jest Pendolino! „Pendolino” po włosku znaczy „wahadełko” czyli pociąg z wychylnym pudłem pozwalającym osiągać większe prędkości na łukach, a zakupione przez PKP Intercity tego systemu nie ma.”

BZDURA

Pendolino to jest nazwa nadana przez producenta dla całej serii tych pociągów. Mniej więcej połowa wyprodukowanych Pendolino nie posiada systemu wychylnego pudła (m.in dla kolei hiszpańskich czy chińskich) – i również te pociągi noszą nazwę Pendolino. Również taką nazwę noszą pociągi wyprodukowane dla PKP Intercity – jest to najnowsza czwarta generacja Pendolino ETR610.

klik

pendolino high speed train 2013 image 4




3. „Nasze Pendolino nie ma wychylnego pudła.”


PRAWDA

Polska jest krajem głównie nizinnym, a linie po których będzie głównie jeździły pociągi Pendolino mają w większości łagodne łuki. Praktycznie jedyny odcinek na którym przydało by się wychylne pudło jest 120 km odcinek pomiędzy Działdowem i Malborkiem (trasa Warszawa-Gdańsk), gdzie zysk czasowy pociągu z wychylnym pudłem wynosiłby zaledwie 6 minut. Na liniach z Warszawy do Krakowa czy Katowic nie byłoby praktycznie żadnej różnicy. A kupno składów z wychylnym pudłem byłoby o 10% droższe w kupnie i eksploatacji, dużo dłużej trwała by procedura homologacji, przy wychylnym pudle u części podróżnych pojawia się choroba lokomocyjna.

klik

Tzw. „tilt” jest też dość awaryjny – Czesi mają z nim dużo problemów. W Europie odchodzi się od tej technologii. Szwajcarzy do swojego górzystego kraju z krętymi liniami kolejowymi zamawiają pociągi na 250 km/h bez tego systemu.

Pendolino i tak będzie w Polsce jeździć na łukach szybciej niż inne pociągi - jako EZT ma mniejszy nacisk na oś niż klasyczne składy.

klik

4. Pendolino nie będą miały gdzie szybko jeździć.

BZDURA

Centralna Magistrala Kolejowa łącząca Warszawę z Katowicami i Krakowem jest modernizowana do 250 km/h, zaś linia nr 9 łącząca Warszawę z Trójmiastem do prędkości 160-200 km/h. Na te dwie linie zostało zakupione tych 20 składów Pendolino. Na razie jest gotowy 87 km odcinek CMK na którym pojedziemy 200 km/h (w przyszłości szybciej), a na linii nr 9 160 km/h. A ciągu dwóch lat będzie gotowe ok. 300-350 km linii na 200 km/h i szybciej. Docelowe 230 km/h Pendolino na CMK i 200 km/h na ok. 40% linii LK nr 9 będzie jednym z najwyższych współczynników wykorzystania prędkościowego taboru tej klasy w Europie. TGV czy ICE też na wielu liniach jadą 120-160 km/h.

klik klik

Warto dodać, że pociąg na polskiej infrastrukturze, na czynnej linii kolejowej, pobił rekord prędkości dla klasy pociągów Pendolino (293 km/h).

https://www.youtube.com/watch?v=wa8mnSDN1hQ

rekord



5. „Pociągi kosztowały 2,7 mld zł.”

PRAWDA

Dokładniej koszt 20 pociągów Pendolino to 1,7 mld zł, zaś 1 mld zł to koszt budowy hali serwisowej i utrzymanie pociągów przez 17 lat.

6. „Pendolino będą musiały jeździć na serwis do Włoch, podczas gdy polskie pociągi są naprawiane w Polsce.”

BZDURA

Całe utrzymanie pociągów Pendolino będzie realizowane w Warszawie w specjalnie do tego zbudowanym centrum serwisowym gdzie zatrudnienie znajdzie ok. 150 osób. Przez 17 lat za wszystkie naprawy, rewizje czy mycie pociągów będzie odpowiadania firma Alstom, PKP Intercity będzie miało za zadanie wyłącznie zarabiać na tych pociągach nie martwiąc się utrzymanie. Po 17 latach centrum przejdzie na własność PKP.

centrum




7. „Rząd nie wspiera polskich producentów pociągów.”

BZDURA

Mit powtarzany wielokrotnie zawierający kilka bzdur:

• Spółki państwowe czy samorządy (a nie rząd) nie mogą kupować czego chcą – musi zostań ogłoszony przetarg z odpowiednimi kryteriami.

• Polskie przedsiębiorstwa nie mają w ofercie pociągów szybszych niż 160 km/h.

• Nasz narodowy przewoźnik PKP Intercity wszystkie pociągi oprócz Pendolino zamówił w firmach które albo są polskie (Pesa, Newag, FPS) albo produkują je w Polsce (Stadler).

• Pesa i Newag mają tyle zamówień, że mają zagwarantowaną produkcję na najbliższe kilka lat.

• Jest wolny rynek – Pesa i Newag sprzedają pociągi za granicę, tak samo my kupiliśmy Pendolino we francuskiej firmie Alstom. Tylko, że polscy producenci sprzedali Niemcom i Włochom pociągi które sami mogliby spokojnie wyprodukować. My pociągi klasy Pendolino - nie.

PKP Intercity zamówiło oprócz 20 Pendolino także:

- 20 pociągów Pesa Dart

- 20 pociągów Stadler-Newag Flirt 3

- 10 lokomotyw spalinowych Pesa Gama

- 45 nowych wagonów w FPS

- modernizację 20 lokomotyw w Newagu

- modernizację 216 wagonów w Pesie, Newagu i FPS

Poza tym Pesa otrzymała ponad 7 mln zł rządowego dofinansowania na stworzenie prototypu Darta. klik

8. „Pociągi są produkowane we Włoszech.”

PRAWDA

Pociągi Pendolino są składane we włoskiej fabryce Savigliano. Fabryka należy do francuskiej firmy Alstom.

9. „Całe 2,7 mld zł zostało wydane za granicą – Polska nie zobaczy ani grosza z podatków bo ani jedna śrubka nie będzie produkowana w Polsce i Polacy nie będą mieli pracy. „

BZDURA

1 mld zł z przetargu to utrzymanie i serwis pociągów w Polsce przez polskich specjalistów w wybudowanej przez polskich pracowników nowoczesnym centrum serwisowym. Pociągi są składane we Włoszech m.in. z elementów dostarczanych przez firmy w Polsce. Sama firma Alstom ma fabrykę w Chorzowie, gdzie produkuje pociągi wyłącznie na eksport – m.in. wagony do metra w Amsterdamie i Budapeszcie, tramwaje do całej Europy oraz pociągi spalinowe. Powstają tam również podzespoły m.in. do pociągów Pendolino. Pociągi te są również transportowane z Włoch do Polski przez PKP Cargo.

10. Polscy producenci wyprodukowali by taki sam pociąg 2-3-x razy taniej niż Alstom.

BZDURA

Po pierwsze – polscy producenci są na etapie wyprodukowania swojego pierwszego dalekobieżnego EZT (Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego) na 160 km/h – Pesa w tym roku powinna zaprezentować pociąg Dart, a Newag wspólne ze firmą Stadler wyprodukuje pociąg Flirt 3. Pesa Dart po przeróbkach ma być w przyszłości platformą pociągów szybszych niż 160 km/h (200-250 km/h).. Ale to są na razie plany – polscy producenci nie mają obecnie w ofercie pociągu szybszego niż 160 km/h, a ty m bardziej nie mieli go 6 lat temu kiedy był ogłaszany przetarg na wielosystemowe pociągi o vmax 250 km/h.

Po drugie- wyżej wymienione pociągi Dart czy Flirt 3 wcale nie są dużo tańsze od Pendolino. Koszt jednego pociągu Pendolino to ok. 84 mln zł.

Jeden pociąg Flirt 3 kosztuje ok. 58 mln zł, zaś jeden Dart ok. 50 mln zł., przy czym:

- są to pociągi krótsze o 37 m,

- zabierają o 42-50 pasażerów mniej,

- dużo lżejsze,

- są o 90 km/h wolniejsze,

- mają prawie 2 razy mniejszą moc,

- są jednosystemowe, nie będą mogły jeździć za granicę gdzie jest inne napięcie,

- nie spełniających surowych przepisów pociągów dużych prędkości, m.in. nie są szczelno-ciśnieniowe dzięki czemu np. w Pendolino jadącym 250 km/h jest bardzo cicho. youtube

klik klik klik

11. Pesa sprzedaje nowoczesne pociągi do Niemiec i Włoch za miliardy podczas gdy my kupujemy za granicą Pendolino.

PRAWDA

Tylko, że Pesa sprzedała np. Deutsche Bahn spalinowe 2 członowe pociągi Link o vmax 120-140 km/h! To są krótkie pociągi regionalne przeznaczone na krótkie trasy, zwane w Polsce potocznie szynobusami (ale to błędne nazewnictwo). Pesa Link jeżdżą w Polsce na liniach regionalnych w woj. zachodniopomorskim i lubuskim. Ani Pesa, ani Newag nie sprzedały dotąd za granicę ani jednego EZT (Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego).

pesa




12. Pendolino nie są dostosowane do polskiej infrastruktury.

BZDURA

Kontrakt zakłada dostarczenie pociągów dostosowanych do polskiej infrastruktury. Testy wypadły pozytywnie, pociągi dobrze współpracują z polską infrastrukturą, otrzymały homologację do 250 km/h. Aktualnie (2 tygodnie przed wyjazdem z pasażerami) każdy skład musi przejechać co najmniej 5 tys km, aby wyeliminować "usterki wieku dziecięcego" i przeszkolić załogi.

13. Pendolino stoi zasypane śniegiem i rdzewieje.

BZDURA

Rdzewienie aluminiowego laminowanego pudła to jedna z bzdur wymyślonych przez media i powielana przez inne. Pociągi są nadal własnością Alstomu, i to on je utrzymuje i pilnuje. Jeden ze składów został we Włoszech kompletnie zasypany przez śnieg – producentowi to nie przeszkadza, bo wie, że to nic tym pociągom nie szkodzi. Część składów jest nadal używana do testów, aby zdobyć niezbędne pozwolenia do użytkowania po polskich torach. Nigdzie tego typu pociągi nie są garażowane – są dostosowane do stania na wolnym powietrzu, bo tak mają stać po służbie przez najbliższe 35 lat.

14. Pendolino jest w Polsce na razie ciągnięty przez starą lokomotywę.

PRAWDA

Oprócz testów homologacyjnych, Pendolino nie mogło jeździć samodzielnie po polskich torach. Tak samo jest z pociągami produkowanymi w Polsce – dopóki nie zdobędą koniecznej homologacji, muszą być wyłączone i ciągnięcie przez lokomotywy. Obecnie pociągi jeżdżą już samodzielnie - trwają ich ostateczne testy przed jazdami z pasażerami. Tylko nowe składy dostarczane z Włoch są ciągnięte przez "stare" lokomotywy.

15. Pendolino „nie mieści się na szynach”, „zahaczył o słup”.

BZDURA

Wielokrotnie zdementowane przez Alstom, PKP IC czy PKP PLK kłamstwo, wymyślone przez dziennikarza (albo kaczka dziennikarska). Tym dziwniejsze, że Pendolino jako pojazd dostosowany do wychylnego pudła ma węższą skrajnię niż inne pociągi. DGP sprostowało tą bzdurę.

16. Pendolino jest złożone z używanych, zardzewiałych części.

BZDURA

Były problemy z odbiorem pociągów nr 9 i 11 – kilka elementów zostało wadliwie zamontowanych. Zaś rdzawy nalot na kołach jest charakterystyczny dla kół czy szyn które nie są przez pewien czas używane (ciężko aby pociąg był używany jak jest produkowany). W fabryce są cały czas eksperci PKP IC, którzy na bieżąco kontrolują cały proces produkcji i robią odbiory – bardzo dobrze, że wychwytują wszelkie wady.

klik

17. Unia Europejska odebrała finansowanie dla pociągów Pendolino - nie są na nasze torowiska.

BZDURA

Zacznijmy od tego, że projekt zakupu tych pociągów jest bardzo ciężki do współfinansowania z UE - ponieważ jest to projekt w pełni komercyjny, pociągi te mają jeździć na jednych z najbardziej opłacalnych tras, gdzie mają po prostu zarabiać. To nie są pociągi pełniące służbę publiczną jak pociągi TLK czy Regio. Pociągi Pendolino są dotowane z programu regionalnego, dlatego muszą przez jakiś czas też stawać na kilku mniejszych stacjach oraz dojeżdżać m.in. do Gliwic, Bielska-Białej i Rzeszowa.

Unia zmniejszyła bazową kwotę finansowania pociągów, co spowodowało spadek dofinansowania dla projektu. Czym to jest spowodowane? Prawdopodobnie właśnie opóźnieniem modernizacji torowisk - pociągi przekroczą 160 km/h na razie na jednej linii i nie dojadą m.in do Rzeszowa. UE jednocześnie potwierdziła zgodność projektu z priorytetami programu operacyjnego.

Pytanie, czy warto było starać się o dofinansowanie projektu z Unii w zamian za postoje np. we Włoszczowie, co wiąże się ze stratą kilku min?

18. Pendolino pojedzie po rozkopanych torach, rozmywających się nasypach itp.

BZDURA

Słynny filmik przedstawiający sytuację "z października", zapowiadająca, że identycznie trasa będzie wyglądać "w grudniu", tak naprawdę jest mniej więcej z początku wakacji. Do tego jego autorzy świadomie pominęli gotowy odcinek na 200 (250 km/h). Kolejne media łyknęły i rozpowszechniały ten filmik.

Tak naprawdę większość inwestycji w momencie publikacji tego filmiku (11 listopada) była już skończona! Do tego kolejne skończyły się wraz z końcem listopada. 14 grudnia będzie na Centralnej Magistrali Kolejowej tylko jeden(!) jednotor na jednym wiadukcie.

Nieprawdziwe informacje DGP, Wydarzeń i wPolityce.

zestawienie 13 11 2014



19. Pendolino nie pojedzie w mrozie.

BZDURA

Pociągi te tak jak każde inne w naszym klimacie są dostosowane do działania w zakresie od -25 do +40 stopni. Prawie identyczne Pendolina jeżdżą we włoskich Alpach. Średnia temperatura w styczniu w Polsce to -3,3 stopnia. A te pociągi mają jeździć głównie w dzień, w środkowej Polsce, a nie w wysokich górach czy w Suwałkach. A co jeżeli temperatura jednak spadnie np. w Warszawie poniżej -25 stopni (a w Suwałkach będzie wtedy z -40?). Pociągi pewnie wyjadą - tylko PKP IC będzie płaciło z własnej kieszeni jak coś się zepsuje.

klik

Największym zagrożeniem dla Pendolino, jak i dla wszystkich pociągów nie jest mróz czy śnieg, ale marznący deszcz powodujący oblodzenie sieci trakcyjnej, co łamie pantografy. Na to nie ma rady, w Czechach czy w Niemczech to też paraliżuje kolej. Taki mamy klimat. Pendolina posiadają automatyczny system opuszczania pantografu gdy sieć trakcyjna jest oblodzona, co zapobiega uszkodzeniu pociągu. Taki system zadziałał podczas "wielkiej awarii" Pendolino podczas testów. Marznący deszcz zresztą powoduje gołoledź na drogach - co też może sparaliżować ruch.

pendolino zima fot ic



20. Zakup Pendolino nie ma sensu, bo będą jeździć tak samo szybko jak inne pociągi.

BZDURA

Czasy jazdy Pendolino w grudniu 2014 nie są docelowe. Pociągi będą stopniowo przyśpieszać wraz z oddawanymi kolejnymi odcinkami torów na 200 km/h i szybciej.

Mapka pokazująca rekordowe czasy przejazdów pociągów na trasach Pendolino, czasy obecne, czasy jazdy Pendolino od grudnia 2014 i od grudnia 2015 roku.



21. Pendolino za tą cenę biletu będą jeździły puste.

BZDURA

W jaki sposób mają jeździć puste, skoro już teraz pociągi EIC w podobnych cenach jeżdżą w szczycie pełne? A Pendolina zaoferują lepsze czasy jazdy i lepszy komfort. Do tego pulę tanich biletów za 49 zł + zniżka ustawowa (po 20-40 na pociąg czyli ok. 300 na dzień na trasę). Wielu ludzi stać na samodzielną podróż samochodem czy na latanie samolotami, ludzi stać również na pociągi ekspresowe. Nie, grupą docelową potencjalnych klientów Pendolino nie są pasażerowie autobusów. Ich nie interesuje dwa razy krótszy czas przejazdu tylko najniższa cena.


Inne obalone bzdury krążące po internetach o tych pociągach:

pendobzdury

większe


tl;dr

Pociągi ED250 będą miały gdzie pokazać swoje możliwości, a ich zakup znacznie popchnął do przodu modernizację naszej infrastruktury. Problemem są opóźnienia w remontach oraz używanie ich do walki politycznej przez rząd i opozycję. Oczywiście nie wszystko związanego z tym projektem idzie zgodnie z planem, ale to się zdarza przy tak dużych inwestycjach.

To, że bronię tego projektu nie znaczy, że jestem z PKP, Alstomu, rządu czy sprzedaję drogie zegarki. Nie dostaję za to pieniędzy. Jest takie coś jak hobby. Nie wszystko związane z projektem Pendolino mi się podoba. Np. opóźnienia w modernizacji infrastruktury czy kara 650 zł przy kupnie biletu w pociągu mimo, że mogą być jeszcze miejsca.

i like trains by yauriko d4b6vhw




Chcesz się dowiedzieć więcej? Jakie korzyści naszemu krajowi może przynieść zakup tych pociągów?

Zapraszam do poczytania na portalu wykop merytorycznych komentarzy użytkownika arct2. Zapraszam również na takie fora jak SCC i na portale branżowe.

Zapraszam również na nowopowstałego bloga kolejowego na facebooku Pendolino ED250 W nim nie tylko o pociągach Pendolino, ale także o kolei w Polsce, ciekawych ofertach i nowościach. Nie tylko pozytywnie, znajdzie się tam również krytyka.

Wykop

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright – 1999-2012 INTERIA.PL , wszystkie prawa zastrzeżone.