Ostatnio: nigdy

Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

Olej silnikowy – podstawowe zadania i rodzaje

Olej silnikowy jest płynem eksploatacyjnym, dzięki któremu jednostka napędowa w każdym samochodzie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Obecne silniki są na tyle zaawansowane technologicznie, że wybór odpowiedniego oleju nie należy do najłatwiejszych zadań.

Żeby wybrać najlepszy dla naszego samochodu olej silnikowy warto wiedzieć kilka przydatnych informacji na jego temat. Podstawową wiedzą jaką powinniśmy posiadać przystępując do kupna oleju silnikowego są jego zadania: smarowanie (obniżenie tarcia), schładzanie, oczyszczanie i uszczelnianie. Na rynku dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych, a każdy z nich ma inne właściwości:

Mineralne

Półsyntetyczne

Syntetyczne

Ich nazwy pochodzą od sposobu ich pozyskiwania. Olej bazowy uzyskuje się w wyniku przerabiania ropy naftowej na dwa różne sposoby. Pierwszy z nich to destylacja – powstałe w jej wyniku oleje silnikowe należą do grupy olejów mineralnych. Charakteryzują się one tym, że tworzą najgrubszy film smarny dzięki swym właściwościom i klasie lepkości. Oleje syntetyczne powstają podczas skomplikowanych reakcji syntezy chemicznej. Zmieszanie tych dwóch rodzajów daje nam olej półsyntetyczny. Jest to pośredni typ oleju, jeśli chodzi o grubość jego filmu smarnego – jest cieńszy niż w przypadku mineralnego, aczkolwiek nie można mu odebrać świetnego uszczelniania i ochrony jednostki napędowej. Syntetyczne oleje silnikowe charakteryzują się z kolei dużą ilością dodatków uszlachetniających, lecz film smarny ma znacznie mniejszą grubość, niż w przypadku pozostałych rodzajów.

olej silnikowy



Poza rodzajem i zadaniami, jakie stawiane są przed olejem silnikowym warto poznać również ich klasyfikacje lepkości. Przykładowy symbol 5W-40 na opakowaniu z pewnością byłby dla niejednego kierowcy sporą zagadką. Jak rozszyfrować tego typu oznaczenie?

Cyfry znajdujące się PRZED literą „W” informują nas o lepkości oleju silnikowego w niskiej temperaturze (W – winter w tł. zima). Dobry rozruch silnika nawet w ekstremalnych temperaturach ujemnych gwarantują płyny oznaczone odpowiednio 0W, 5W, 10W. Cyfry znajdujące się ZA literą „W” informują o lepkości w wysokich temperaturach (idealne smarowanie gwarantują oleje 40, 50, 60).

Pamiętajmy, że od odpowiednio wybranego oleju silnikowego zależy sprawność i żywotność jednostki napędowej w naszym samochodzie. Dlatego też, wybór ten jest ważny i powinien być w pełni świadomy.

Więcej informacji: http://www.iparts.pl/dodatkowa-oferta/oleje-i-plyny,65.html

Wykop

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright – 1999-2017 INTERIA.PL , wszystkie prawa zastrzeżone.