Ostatnio: nigdy

Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

W erze downsizingu i wszechobecnego turbodoładowania Mazda idzie pod prąd - stosuje duże wolnossące silniki. Jej dwulitrowa jednostka jest wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa i ma wyjątkowo wysoki stopień sprężania - 14,0:1. Poza tym konstruktorzy starali się, by silnik był jak najlżejszy - http://warsztat-lodz.eczesci.net/geometria-i-zbieznosc-kol/ .

W efekcie, mimo że rozwija sporą moc 165 KM, zużycie paliwa utrzymuje się na bardzo rozsądnym poziomie - średnio w teście wyniosło 7,5 1/100 km. Do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo ma się także przyczyniać zastosowany w tej wersji kondensator i-Eloop, który magazynuje energię odzyskaną podczas hamowania auta i może wykorzystać ją do zasilania instalacji elektrycznej.




Ale najmocniejszej wersji auta nie kupuje się przecież po to, by cieszyć się jedynie z niewielkiego zużycia paliwa. To raczej bardzo pożądana dodatkowa cecha silnika, który musi przede wszystkim przekonywać dobrą dynamiką. I 165-konna jednostka Mazdy na tym polu także nie zawodzi. Bardzo dobrze reaguje na dodanie gazu i płynnie rozpędza auto od 1500 do 6500 obr. min. Szkoda tylko, że na wyższych obrotach jest dość głośna.

W pomiarach elastyczności w zakresie od 60 do 100 km. h na 4 biegu uzyskała czas 7,4 s, a od 80 do 120 km/h na 6 biegu - 15,0 s. To wyraźnie lepie: niż „trójka” ze słabszą, 120 - konną odmianą tego silnika, która rozpędza się w czasie odpowiednio 11,2 s i 17,3 s.



Silnik połączono ze znakomitą manualną przekładnią. Drogi prowadzenia dźwigni są krótkie, a precyzja wybierania biegów wysoka - sprawdź sam .

Układ jezdny Mazdy 3 także zasługuje na pochwały. Samochód ze stoickim spokojem znosi nawet ostrą jazdę po ciasnych zakrętach, podsterowność jest minimalna, a precyzyjny układ kierowniczy ma dobrze dobraną silę wspomagania. Zawieszenie całkiem sprawnie radzi sobie również z tłumieniem większości nierówności.

TEKST: A. SZCZEPANIAK, ZDJĘCIA: K. PALIŃSKI

Wykop

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright – 1999-2017 INTERIA.PL , wszystkie prawa zastrzeżone.