Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

Ostatnio: 3 godz. temu

Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

Polski przemysł zbrojeniowy - projekty, koncepcje, prototypy... Część II

Druga część listy zawierającej zestawienie projektów polskiej "zbrojeniówki" powstałych w III RP. Zamieszczam w celach edukacyjnych. Zdjęcia i grafiki użyte w zestawieniu nie należą do mnie i są własnością ich autorów.

Kontakt: spam_poczta_89@wp.pl .

Polski przemysł zbrojeniowy - projekty, koncepcje, prototypy... Część I

Trochę historii...

Goryl

goryl

Fotomontaż przedstawiający Goryla

Koncepcja stworzenia czołgu III generacji o nazwie Goryl, sięga pierwszej połowy lat 90. kiedy w Sztabie Generalnym przyjęto opracowanie o nazwie Strategia militarnej obrony Polski. Pojazd ten miał wchodzić w skład, ściśle ze sobą współpracującej, triady obronnej, złożonej oprócz niego z mobilnego zestawu przeciwlotniczego (Loara) oraz śmigłowca wsparcia bezpośredniego (Huzar).

Proponowano instalację dwóch różnych wersji głównego uzbrojenia - armaty kal. 120/125 mm albo armaty zamontowanej w bezzałogowej wieży o kalibrze 140 mm. Zawieszenie pojazdu hydropneumatyczne lub na wałkach skrętnych. Napędzany silnikiem RR Condor V12-1200. Zakładano również unifikacje poszczególnych elementów czołgu z innymi częściami triady (m.in. wspólny system ostrzegania przed namiarem laserowym).

Planowane osiągi Goryla:

Masa - 54 tony

Moc silnika - 1119 kW

Prędkość maksymalna - 70 km/h na drodzę i 45 km/h w terenie

Zasięg - 550 km

Koszt projektu miał wynieść 360 milionów złotych, a koszt jednostkowy pojazdu miał być prawie 2 razy większy od ceny PT-91 Twardy(4,6 miliona w stosunku do 2,5 miliona dolarów).

Programu nie uruchomiono.

Zestaw pojazdów opartych na podwoziu Goryla

Źródło informacji i grafik:

Dominik Andrzej, Goryl - ogniwo triady dynamicznej obrony RP. Czy Loara, Goryl i Huzar będą bronić Polski?, Raport WTO 4/1998, s. 12 - 14

Lądowy Pojazd Bojowy - LPB

lpb 2

LPB to koncepcja pojazdu przyszłości - XXI wieku, opracowana w zakładach OBRUM pod koniec XX wieku (1998/99). Według założeń pojazd ochraniałoby pole siłowe skuteczne w starciu z pociskami przeciwpancernymi, a dwuosobowa załoga, umieszczona w tyle pojazdu w przypadku uszkodzenia lub unieruchomienia konstrukcji mogłaby się ewakuować przy pomocy kapsuły ratunkowej. Dzięki zastosowaniu systemów dookólnej obserwacji telewizyjnej pominięte zostałyby wizjery i peryskopy.

lpb 1



Źródło informacji i grafik:

OBRUM

Łuczak Wojciech, Beskid w kolebce MID-ów, Raport WTO 4/1999, s. 10-12

BWP-95

bwp95

W ramach prac nad modernizacją BMP-1 powstała, przygotowana przez Hutę Stalowa Wola, wersja z zamontowanym jednostrzałowym działem bezodrzutowym SPG-9, ładowanym z zewnątrz wozu, automatycznym działkiem kal. 23 mm i karabinem maszynowym PKT. Według zapewnień przedstawicieli HSW docelowo na pojeździe miała zostać zainstalowana wyrzutnia ppk .Zastosowano również pancerz ceramiczno-reaktywny CERAWA-1 o wadze 900 kg na wieży i kadłubie, system ostrzegania o opromieniowaniu laserem, wyrzutnie granatów dymnych Tellur. Poprawiono manewrowość i prędkość podczas pływania poprzez montaż dwóch składanych pędników śrubowych.

Kolejnymi, bardziej sensownymi próbami modernizacji było zainstalowanie wież Delco (HSW) oraz United Defence (OBRUM), obie z działkiem kalibru 25 mm.

Źródło:

Szulc Tomasz, Modernizacje bojowego wozu piechoty BMP-1 cz. I, Nowa Technika Wojskowa, 01/2001, s. 12-16

Kiński Andrzej, MSPO '95 - Kielce po raz trzeci, Nowa Technika Wojskowa, 11/1995, s. 18-19

Źródło zdjęcia

http://www.jedsite.info/fulltrack-bravo/bravo-bmp/bmp1_series/bwp95/bwp95.html:

Kobra 2000

kobra 2000 1

Kobra to projekt samolotu pola walki opracowany przez Instytut Lotnictwa w pierwszej połowie lat 90. Była to alternatywa dla PZL-230 Skorpion. Planowano produkcję wersji jedno lub dwumiejscowej, która miała rozpocząć się około 2005 roku. Wykonano badania makiety samolotu w tunelu aerodynamicznym.

kobra 2000 2

Zakładane osiągi to: prędkość maksymalna 1050 km/h, pułap 18 tys. metrów, promień działania do 400 km.

Prezentacja samolotu - modelu, symulacji aerodynamicznych - wykonana przez Włodzimierza Gnarowskiego z Instytutu Lotnictwa w Warszawie (09:48!)



Źródła:

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/1267/126/IL-Kobra-2000

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kobra_2000

Źródła grafik:

samolotypolskie.pl

pspbis.fm.interia.pl

PZL M-34

m 34 2

W połowie lat 90. w zakładach Mielca, pod przewodnictwem inżyniera Jerzego Gawrona, zaprojektowano modyfikację samolotu transportowego M-28 (jest to polska wersja samolotu An-28). Samolot miał zabierać na swoim pokładzie od 19 do 24 pasażerów (w M-28 jest to 18 pasażerów) lub 3 konteney LD-3 co wymusiło przeprojektowanie kadłuba, który nie zwężał się tak jak w modelu M-28, a także został podwyższony i poszerzony. Skrzydła w wersji zastrzałowej i wolnonośnej, przeprojektowane z M-28. Zakładano powstanie różnych wersji - transportowej, pasażerskiej, desantowej.

m 34 1

Dane według różnych źródeł:

Napędzany dwoma silnikami PT-6 o mocy 1100 - 1401 KM. Masa własna wynosiła 4450 - 4800 kg, a startowa 8000 - 8500 kg. Prędkość maksymalna miała wynosić 340 - 380 km/h. Zasięg 1500 km.

Projekt zakończony z powodu braku funduszy.

Źródła informacji i grafik:

Glass Andrzej, Lata 90-te - Modernizacje istniejących konstrukcji, Polska Technika Lotnicza Materiały Historyczne 47(1/2009), s. 12 - 14

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2386/126/PZL-M342

IS-2

is2 1

Prace nad dwumiejscowym, lekkim śmigłowcem wielozadaniowym IS-2 rozpoczęto w Instytucie Lotnictwa w roku 1995. W założeniach miał to być śmigłowiec tani w eksploatacji i budowie, niezawodny i posiadający dobre własności pilotażowe, o budowie kompozytowej, napędzany silnikiem tłokowym. Sugeruje się, że na jego konstrukcję wpływ miał amerykański R-22 Beta. Mógł być skierowany do zadań szkolnych, łącznikowych, policyjnych czy obserwacji granic. Konstrukcję śmigłowca wykonywano we współpracy z WSK PZL-Świdnik i WSK PZL-Rzeszów. Stworzono makietę i prototyp do badań naziemnych.

is2 2



Jego makieta została publicznie zaprezentowana na lotnisku Okęcie w 1995 roku, podczas prezentacji osiągnięć Komitetu Badań Naukowych i Instytutu Lotnictwa w rozwoju przemysłu lotniczego.

Obecnie śmigłowiec można podziwiać w Instytucie Lotnictwa.

is2 3



Źródła:

http://psw.meil.pw.edu.pl/il.html

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2355/126/PZL-IS-2

Źródła zdjęć:

http://psw.meil.pw.edu.pl/il.html

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:IS-2_helicopter.jpg

PZL Vector - bezzałogowy aparat latający

pzl vector

Vector to bsl zaprojektowany przez PZL Mielec, a przedstawiony publiczności w 1993 roku podczas targów Military Arms '93.

Do jego zadań należałoby całodobowe rozpoznanie, holowanie celów, imitacja innych obiektów.

W założeniu miał posiadać konstrukcję modułową, możliwość zdalnego programowania trasy oraz przekazywać obraz z optyki w czasie rzeczywistym.

Przedstawiono dwie wersje:

- LE (Long Endurance), silniek Gobler-Hirth F-30 o prędkości maksymalnej 300 km/h i masie użytecznej 50 kg;

- HS (High Speed), silnik Microturbo TRS 18 o prędkości maksymalnej 0.8 Ma i masie użytecznej 50 kg.

Przygotowano również makietę pokazującą samolot I-22 Iryda jako nosiciela zasobnika z bsl Vector.

pzl vector iryda

Zdjęcie zaprezentowane na łamach Nowej Techniki Wojskowej.

Źródła informacji i zdjęć:

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2408/126/PZL-Vector-Skalar2

Ciślak Jarosław, Samolot patrolowo-ratowniczy AN-28B1R Bryza 1R, Nowa Technika Wojskowa, 5/1994, s. 24, 26.

Bonus - Śrubowiec

srubowiec

Śrubowiec to nazwa śmigłowca stworzonego przez Czesława Tańskiego na przełomie lat 1907-1908. Początkowo napęd był ręczny, jednak niewystarczająca siła nośna wymusiła wprowadzenie zmian w konstrukcji i zamontowanie dwucylindrowego silnika o mocy 2,5 KM w 1909 roku. Niestety brak chłodzenia silnika powodował jego natychmiastowe przegrzewanie i uniemożliwiał wzniesienie się śmigłowca. Model został przekazany do Muzeum Przemysłu i Rolnictwa w Warszawie, a następnie zniszczony podczas drugiej wojny światowej.

Źródła informacji i zdjęcia:

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/3024/126/Tanski-srubowiec2

...i teraźniejszość.

APG – autonomiczna platforma gąsienicowa o napędzie hybrydowym

apg 1

APG to demonstrator technologii, który powstał w wyniku projektu badawczo-rozwojowego prowadzonego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w latach 2008-2011. Liderem projektu była Politechnika Śląska przy współudziale Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa, Huty Stalowa Wola S.A. oraz firmy WASKO S.A. z Gliwic. Jego celem było opracowanie autonomicznego, bezzałogowego podwozia gąsienicowego. Pojazd zaprezentowano na gliwickim poligonie wojskowym w październiku 2011 roku. Planuje się kontynuację prac nad projektem.

Jako platforma gąsienicowa posłużył ciągnik MTLB, poddany konwersji i przedłużeniu. Za napęd służy silnik spalinowo-elektryczny, zawiera on silniki elektryczne z magnesami trwałymi.

Pojazd przystosowano do jazdy bez udziału kierowcy. Sterowanie pojazdem jest możliwe w trzech trybach:

- w pojeździe, przy pomocy kierownicy;

- jazdy zdalnej, pojazd sterowany jest bezprzewodowo, przy pomocy łączności radiowej przez operatora za pomocą manipulatora i pulpitu zdalnego;

- jazdy autonomicznej podczas, której sterowanie nad pojazdem przejmuje sterownik realizujący zadaną wcześniej trasę.

Wyposażono go w zestaw kamer. Obraz jest z nich transmitowany na panelu kierowcy oraz na pulpicie wynośnym.

apg 2

Posiada silnik spalinowy o mocy 220 kW z przekładnią elektromechaniczną, baterie akumulatorów, a także agregat prądotwórczy o mocy chwilowej 145 kW. Łączna moc silników wynosi od 310 kW(praca ciągła) do 470 kW(moc chwilowa). Dzięki czemu wskaźnik mocy wynosi odpowiednio 19,3 kW/t oraz 29,3 kW/t. Zapewnia to przyśpieszenie do 32 km/h w ciągu 5 sekund. Prędkość maksymalna to 75 km/h.

Prezentacja pojazdu.





Źródła:

Nawrat Aleksander, Koteras Roman, Daniec Krzysztof, Jędrasiak Karol, Systemy sterowania Autonomiczną Platformą Gąsienicową APG, Nowa Technika Wojskowa, 1/2012, s. 52 - 54

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=6794

Źródło zdjęć:

http://www.altair.com.pl

AMZ Hipopotam

amz hipopotam 1

Hipopotam to ciężki, pływający KTO, opracowany przez AMZ Kutno jako uzupełnienie KTO Rosomak, dedykowany jako Kołowy Transporter Rozpoznania/Wsparcia Inżynieryjnego (KTRI/KTWI) lub w postaci innych wersji, niemożliwych do zastosowania przy użyciu transportera Rosomak. Zaprezentowany podczas MSPO 2012.

Opancerzenie na poziomie 4 STANAG 4569 (ochrona przed pociskiem 14.5x114 mm AP / B32 przy odległości 200 metrów i prędkości 911 m/s.). Ochrona przeciwminowa dzięki zastosowaniu nowoczesnej konstrukcji dna pojazdu. Wersja KTRI zabiera na pokład 5-osobową załogę.

Silnik EURO 3 o mocy 480 kW i pojemności 15874cm3. 7-biegowa, automatyczna skrzynia biegów ZF. Prędkość maksymalna to 110 km/h. Masa własna 26 ton, DMC 32 tony, ładowność 3 tony, a masa zapewniająca pływalność to 29 ton.

amz hipopotam 2

Inne konfiguracje pozwalają na:

- transport kontenera 20 stopowego, służącego jako przykładowo mobilne stanowisko dowodzenia;

- montaż urządzeń wsparcia technicznego, zmieniające pojazd w Wóz Wsparcia Technicznego;

- montaż uzbrojenia artyleryjskiego.



Źródło zdjęć i informacji:

http://www.amz.pl/pl,418,0_hipopotam.html

AMZ Tur-3

Stworzony przez AMZ Kutno. W 2009 roku dwa prototypy zostały wysłane do Indii w ramach testów, które miały wyłonić zwycięzce na dostawę dla tamtejszej armii 800 lekkich opancerzonych pojazdów. Według zapewnień prezesa AMZ Kutno pojazd zaliczył wzorowo morderczy ostrzał z broni strzeleckiej, czyli testy balistyczne, najwyżej punktowane przez hinduskich ekspertów, a w finale kontraktu miał zmierzyć się z amerykańskim przeciwnikiem.

Pojazd osadzony został na zmodyfikowanym podwoziu 4x4 włoskiej firmy Bremach. Mieści kierowcę i 5 żołnierzy desantu, siedzących prostopadle do kierunku jazdy. Opancerzenie na poziomie 1 STANAG 4569. Całkowita masa to maksymalnie 4 tony. Silnik diesla Iveco F1CE0481H o mocy 176 KM. Prędkość maksymalna 110/130 km/h (teren/szosa). Zasięg to 350 km, a przyśpieszenie do 100 km/h to 22 sekundy.

Źródła:

Wróblewski Mirosław, Tur-3 na testach, Przegląd Gospodarczo-Obronny, 1/2009, s. 30 - 32

http://www.militarium.net/viewart.php?aid=553

http://www.ekonomia24.pl/artykul/437912.html

Źródła zdjęć:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:AMZ_Tur_III

PW-141 Samonit

samonit 1

Samonit to projekt rozpoznawczego, bezzałogowego samolotu, opracowany pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Zdobysława Goraja na Politechnice Warszawskiej w Zakładzie Samolotów i Śmigłowców. Finansowanie projektu było możliwe dzięki grantowi MSWiA. Jest to demonstrator technologii w skład którego wchodzi samolot bezzałogowy i urządzenie transportowo-obsługowe. Występuje w różnych wersjach - ogonowej i bezogonowej oraz z silnikami pchającymi lub umieszczonymi klasycznie.

Zaprojektowano go jako możliwego następce załogowych samolotów Wilga, używanych przez Straż Graniczną. Zaletami tej konstrukcji w porównaniu do Wilg, jest bardzo długi czas lotu wynoszący 20 godzin(!), a także niższe koszty zakupu i obsługi dzięki m.in. mniejszemu zużycia paliwa (przez cały lot zużywa tyle paliwa ile Wilga w ciągu godziny). Cena dwóch Samonitów łącznie ze stacją kontroli naziemnej, miałaby wynieść pół miliona złotych w porównaniu do miliona złotych, które SG wydała za pojedynczą sztukę Wilgi.

Zbudowano trzy prototypy. Przy pracach uczestniczył zespół projektowy Aerodes.

Podczas prób w locie stwierdzono łatwość sterowania kątem natarcia i pochylenia, utrzymania właściwej prędkości lotu w zakrętach bez korekty mocą, znakomitą sterowność poprzeczną i wystarczającą, prawidłową reakcję samolotu na wychylenie steru kierunku.

samonit 3

Dzięki zastosowaniu wymiennej aparatury FLIR i SAR, samolot może być wykorzystywany do monitorowania granic państwowych, akwenów, obszarów leśnych lub podczas akcji ratunkowych, poszukiwawczych i innych.

BSL posiada 2 silniki KOMATSU ZENOAH Titan ZG 80B o mocy 7,5 KM każdy. Jego wyposażenie to miniaturowy radar skanujący lub system rozpoznania w podczerwieni. Samolot wyposażono również w spadochron, który pełni rolę systemu ratowniczego.

Prędkość maksymalna konstrukcji to 190 km/h, prędkość wznoszenia to 4,9 m/s, a czas wznoszenia na wysokość 6000 metrów to 45 minut. Masa własna wynosi 29 kg, a startowa to 69 kg. Długotrwałość lotu to 20 godzin.

Prezentacja bezzałogowca na MSPO 2011.

Źródła:

http://www.aerodes.pl/samonit.html

http://next.gazeta.pl/next/1,114656,10176055,Polskie_drony__Kiedy_nasze_bezzalogowce_rozwina_skrzydla_.html

http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/220/126/PW-141-Samonit2

Źródła zdjęć:

http://next.gazeta.pl/

http://aamroczek.wordpress.com/2012/03/26/4-zdjecia-bezzalogowego-samolotu-pw-141-3-„samonit/

http://www.samolotypolskie.pl

PW-151 Kusy

kusy 1

Kusy to koncepcja bezpilotowego samolotu rozpoznania taktycznego z możliwością wykonywania uderzeń przy pomocy broni kierowanej, opracowywana przez Andrzeja Frydrychewicza i Zdobysława Goraja. Miałby możliwość przenoszenia aparatury obserwacyjnej o masie do 80 kg i(lub) 2-óch pocisków kierowanych.

Napędzany dwoma silnikami pchającymi Limbach L550E o mocy 50 KM każdy. Zakładane osiągi to prędkość 260 km/h, masa startowa 570 - 700 kg. Długotrwałość lotu do 24 godzin.

Koszty całości programu miałyby wynieść 55 mln złotych.

Źródło:

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=6422

Źródła zdjęcia:

http://www.altair.com.pl

Eurotech E310

e310 1

Przedsiębiorstwo Eurotech z Mielca wspólnie z WITU w Zielonce opracowało bsl, którego model został zaprezentowany publicznie podczas MSPO 2011.

Zbudowany z kompozytów z włóknami szklanymi i węglowymi. Napęd stanowi silnik spalinowy, napędzający śmigło pchające. Wyposażenie, które może składać się z głowicy z urządzeniami obserwacyjnymi, radarem lub urządzeniami rozpoznawczymi.

Maksymalna prędkość to 160 km/h. Udźwig 25 kg przy masie startowej 75 - 80 kg.

Źródło:

http://www.altair.com.pl/mspo-report/view?article_id=328

Źródła zdjęcia:

http://tech.wp.pl

ILX-27

ILX-27 to bezzałogowy śmigłowiec opracowywany pod kierownictwem prof. dr inż. Kazimierza Szumańskiego, przy udziale Instytutu Lotnictwa, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. Bezzałogowiec może być przeznaczony do zadań rozpoznawczych, transportowych, bojowych jako platforma dla uzbrojenia lub przy ewakuacji rannych.

ilx 27 2

Premiera śmigłowca odbyła się podczas targów ILA 2012 w Berlinie gdzie, według zapewnień twórców, wzbudził ogromne zainteresowanie. W dniach 20 – 21 września 2012 roku odbyły się, zakończone sukcesem, próby w locie na poligonie w Zielonce pod Warszawą.

ilx 27 3

Masa startowa śmigłowca to 1100 kg, a masa użyteczna to 300 kg. Napędzany silnikiem Lycoming IO-540 o mocy 260 KM. Prędkość maksymalna to 215 km/h, zasięg około 440 kilometrów, a pułap to ponad 4 km.

Prezentacja modelu podczas targów ILA 2012 w Berlinie gdzie odbyła się jego światowa premiera.

Źródła:

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=6422

http://ilot.edu.pl/ilx-27-polecial/

http://ilot.edu.pl/premiera-bezzalogowego-smiglowca-ilx-27-na-targach-ila-2012-w-berlinie/

Źródła zdjęć:

http://ilot.edu.pl

http://www.altair.com.pl

Okręt patrolowy projektu NS-958

ns 958

Projekt pełnomorskiego okrętu patrolowego, zdolnego do przyjmowania na swoim pokładzie śmigłowców, oferowany przez Stocznię Marynarki Wojennej. Posiada pokład lotniczy dla śmigłowców o masie startowej do 2,5 tony. Uzbrojony w działko 20 mm i dwa wkm-y 12,7 mm z możliwością instalacji dodatkowego uzbrojenia. Dodatkowe wyposażenie to dwie 6-osobowe łodzie RHIB. Załoga 35 marynarzy plus 6-osobowy personel lotniczy. Napędzany trzema silnikami diesla o mocy 2720 kW każdy.

Źródło:

http://navship.pl/index.php/pl/oferta-konstrukcyjna/ns-958.html

A.S.

Inne wpisy mojego autorstwa:

Polski przemysł zbrojeniowy - projekty, koncepcje, prototypy... Część I

Zasoby naturalne

Kitty, jeden z największych kocich podróżników świata

Lotnicze miotacze ognia

Komentarze

  • Gość Gość (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    W mojej ocenie bezzałogowy śmigłowiec ILX 27 jest potrzebny naszej armii a ten kierunek modernizacji to przyszłość. Byłoby dobrze również, aby prace nad nim zostały zakończone i spełniły oczekiwania naszych wojskowych.

  • Gość Gość (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    Wszystkie projekty są interesujące. Moim zdaniem przyszłość należy do wszelkiego rodzaju bezzałogowców.

Dodaj komentarz

Dodajesz komentarz anonimowo. Zaloguj się.

Dodajesz komentarz anonimowo. Aby komentować pod własnym pseudonimem włącz profil publiczny w ustawieniach.

Autor:
Treść:

Aby przesłać formularz, musisz mieć włączony w przeglądarce Javascript. Jeżeli nie masz, przepisz wspak tekst w0s85uzbjx:

Wykop

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright – 1999-2012 INTERIA.PL , wszystkie prawa zastrzeżone.