Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

Ostatnio: 13.09.2016

Darmowe galerie dla serwisów aukcyjnych

Internet jaki jest, każdy widzi. Jacy są jego użytkownicy, też każdy widzi. I wydaje mi się, że nie jest nikomu obcy widok zbrodni, jakie są przez nich popełniane na naszym ojczystym języku na co dzień. Czasami oczy bolą przy czytaniu gramatyczno-ortograficznych herezji, także (niestety) w komentarzach Wykopowiczów. Dlatego też, jako niepoprawny grammar nazi, dla Waszego dobra i swojego komfortu postanowiłem zrobić ów mały przewodnik po najpopularniejszych bykach.


1. i , czyli zaimki przymiotne wskazujące rodzaju żeńskiego

Jeden z najpopularniejszych błędów, polegający na przenoszeniu mowy potocznej na język pisany. Otóż poprawną formą jest "widzę flaszkę" (a nie "tą flaszkę"), ale już "zaraz cię trzasnę flaszką". Precyzyjniej - w bierniku używamy "tę", w narzędniku zaś "tą". Jeśli ustalenie przypadka jest dla kogoś problemem, może sugerować się końcówką rzeczownika (ale nie przymiotnika), do którego odnosi się zaimek, na przykład: "podaj mi tę niebieską świecę", "posłuż się tą cynową łyżką. Zasada ta odnosi się wyłącznie do tych dwóch zaimków.


2. Mnie i mi, czyli zaimki osobowe w celowniku pierwszej osoby liczby pojedynczej

"Mi się to podoba" - jakże często widujemy to zdanie w komentarzach i słyszymy w codziennych rozmowach. A przecież każdy we wsi wie - na początku zdania zawsze używamy długiej formy zaimka osobowego, a więc poprawne formy to "mnie/tobie/jemu się podoba", a nie "mi/ci/mu się podoba". Długiej formy używa się również przy logicznym akcentowaniu zaimka w zdaniu. Przykład: powiemy "fanzonun zdradził to tylko mnie", ponieważ chcemy zaznaczyć nie sam fakt zdradzenia, a osobę, której fanzonun powierzył sekret. Łatwą metodą ustalenia poprawnej formy jest zamiana zdania w pierwszej osobie na drugą osobę, bo czyż "ci się to podoba" czy też "dał to tylko ci" nie brzmi idiotycznie? A skoro już jesteśmy przy zaimkach osobowych, warto wspomnieć o


3. Ty, Ci, Tobie itp., czyli o formach grzecznościowych

Każdy z nas uczył się o nich już w podstawówce przy okazji pisania listów, a jednak zdarzają się błędy związane z ich używaniem. Jak wiadomo, są one pewnego rodzaju wyrazem szacunku do adresata - no właśnie, adresata. Nie można bowiem zapominać, że stosujemy je wyłącznie, kiedy zwracamy się do konkretnej osoby. Tak więc odpowiadając na komentarz innego użytkownika, napiszemy zaimek zastępujący jego nicka wielką literą, jeśli jednak umieszczamy go w tytule wykopu, nie używamy formy grzecznościowej, na przykład: "A czy ty masz już swoją pergolę?". Nie stosujemy go również wtedy, gdy nie mamy zamiaru okazywać adresatowi szacunku, chociażby grożąc mu lub wyzywając. "Bulko, Ty ch*ju" wygląda co najmniej głupio.


4. Wielką literą albo z wielkiej litery, czyli jak się mądrzyć, żeby nie wyjść na ignoranta

Poprawną formą jest oczywiście "wielką literą". "Z wielkiej litery" można co najwyżej spaść, zwiedzając górę Lee w Holiłudzie.


5. Chryzantemy Złociste czy też "Chryzantemy złociste", czyli tytuły

Zauważyłem, że problem ten pojawia się dość często w Internecie, choć wiele osób po prostu go ignoruje, pisząc wszystko małą literą jak leci. Wynika to z konfliktu między polskimi i angielskimi zasadami zapisywania tytułów. Anglicy i Amerykanie zapisują tytuły bez użycia cudzysłowu, ze wszystkimi (oprócz przyimków) słowami pisanymi wielką literą (np. Papyrus Containing the Spell to Preserve Its Possessor Against Attacks From He Who Is in the Water). Polskie zasady natomiast wyglądają następująco: tytuły zapisujemy w cudzysłowie, z pierwszym wyrazem pisanym wielką literą, na przykład "Pamiętnik znaleziony w starych nutach". Jeśli chodzi o nazwy własne w tytułach, wyjątku nie ma - jak zawsze, piszemy je wielką literą. Przykład: "Piosenka dla Wojtka Bellona". Ogólnie przyjmuje się zasadę, iż polskie tytuły zapisuje się według zasad polskich, a zagraniczne analogicznie według zasad języka, w jakim powstały.


6. Interpunkcja, czyli gdzie stawiać przecinki

Nie znam chyba osoby, która potrafiłaby przecinki stawiać do końca poprawnie. Zasady ich stosowania wytłumaczone są bardzo dobrze - w mojej skromnej ocenie - na Wikipedii, ograniczę się więc do drobnych wskazówek. Po pierwsze, nie zawsze stawiamy przecinek tam, gdzie robimy pauzę, wypowiadając zdanie na głos. Przykładem takiego błędu jest zdanie "W ciemnościach, wszystkie koty są czarne.". Po drugie, nie stawiamy przecinka przed "lub", "albo", "bądź" i "czy", gdy występują one jako łączniki pomiędzy zdaniami współrzędnymi rozłącznymi, np. "Idziemy pić albo idziemy spać". Wyjątkiem jest tu konstrukcja z powtórzeniem - "Albo idziemy pić, albo idziemy spać".


7. Zaprzeczenia, czyli pisownia nie z różnymi częściami mowy - zasugerowane przez nieocenzurowanego88

Z przymiotnikami w stopniu równym "nie" piszemy zawsze łącznie, bez wyjątku, np. "niebrzydki". Podobnie ma się sprawa z imiesłowami przymiotnikowymi, np. "nierozumiejący" czy "nieocenzurowany". ;) Wyjątkiem jest tu przypadek, gdy imiesłów pełni rolę czasownikową, wtedy dopuszczalna jest również pisownia rozłączna. Nie można jednak zapominać, że przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym piszemy oddzielnie, a więc "nie gorszy", "nie większy", "nie najlepszy". "Nie" z rzeczownikami odczasownikowymi takimi jak "nienaklejanie", "niemycie" piszemy łącznie. Wierzcie lub nie, ale zdarzają się także błędy z zaprzeczeniami czasowników - wielokrotnie spotykałem się z takimi perełkami, jak choćby "niema". Gwoli jasności, "nie" z czasownikami piszemy oczywiście rozłącznie.

Oczywiście zdarzają się też przypadki, gdzie poprawnie jest zapisać "nie" rozdzielnie np. z przymiotnikiem, ale nie wynikają one z jakichś wyjątków lub odstępstw od reguł, tylko ze specyficznych konstrukcji gramatycznych.


8. Przynajmniej, bynajmniej - zasugerowane przez Deepa

"Bynajmniej" bynajmniej nie znaczy to samo, co "przynajmniej". Przynajmniej połowa internautów wie, że "bynajmniej" to partykuła wzmacniająca przeczenie, najczęściej stawiana przed partykułą "nie", zaś "przynajmniej" to partykuła wyznaczająca minimalny zakres czegoś lub sugerująca równą lub większą ilość czegoś. Reszta bynajmniej o tym nie wie, niestety.


Więcej rażących błędów nie wyłapałem lub też sobie nie przypominam, liczę więc na konstruktywną krytykę i wszelkie sugestie dotyczące dodania lub rozszerzenia pozycji tej listy. Na koniec pokuszę się o spostrzeżenie, że dobre nawyki w pisaniu najłatwiej wyrobić sobie dużo czytając, szczególnie w formie papierowej (nie mówię oczywiście o paskudztwach typu "BRAVO" czy co tam jeszcze), ergo marsz do książek! ;)

shisho, jet, Blasphemer, artiil i argothiel - wielkie dzięki za wytknięcie błędów. :)

Komentarze

  • Wroblenka90 Wroblenka90

    W pełni popieram! Najbardziej mnie wkurza jak ktoś mówi np. "weź tą książkę" wrrrrr :D

  • Nieznany Nieznany (*.dynamic.gprs.plus.pl)

    Cóż, podstawowe i łatwe są te wyżej wymienione zasady. Szukałam czegoś trudniejszego na Konkurs Językowy, jednak zgadzam się z autorem poradnika. Zwroty grzecznościowe, znaki interpunkcyjne, wielkie i małe litery ... A my już chyba przywylkiśmy do tego, że tak wyglądają codzienne komentarze:
    mi sie podoba
    mi nie
    tobie nie ? mi baaardzo
    Wygląda to faktycznie nieinteligentnie.

  • krzepa krzepa (80.54.240.*)

    supcio pomysł :D

  • hmhm hmhm (*.ssp.dialog.net.pl)

    @Buti - formę "tą książkę" można stosować tylko w języku potocznym, mówionym. W języku pisanym wciąż jedyną dopuszczalną formą jest "tę książkę", i bynajmniej nie jest to hiperpoprawność, bo za napisanie na maturze z polskiego "tą książkę" stracisz 6 punktów.

  • aa aa (*.ip.jarsat.pl)

    mam:
    bynajmniej I «partykuła wzmacniająca przeczenie zawarte w wypowiedzi, np. Nie twierdzę bynajmniej, że jest to jedyne rozwiązanie.»
    bynajmniej II «wykrzyknik będący przeczącą odpowiedzią na pytanie, np. Czy to wszystko? – Bynajmniej.»

    SJP PWN

  • cherry cherry (*.ip.jarsat.pl)

    aha, no tak, pewnie oznaczałoby, ale nie wzięłam pod uwagę, że w jęz. polskim jest po prostu reguła podwójnej negacji ;P

  • cherry cherry (*.ip.jarsat.pl)

    przepraszam, ale czy 'bynajmniej' nie jest juz samo w sobie przeczeniem? czyli 'bynajmniej nie' oznaczałoby - z logicznego punktu widzenia - tak? :)

  • app32 app32 (82.195.186.*)

    Próbowaliście kiedyś może wpisać takie oto słowo w wyszukiwarkę allegro?

    orginał

    U mnie wyskoczyło, bagatela, 295 stron wyników :P
    http://allegro.pl/listing/search.php?sg=0&string=orgina%C5%82

  • pXn pXn (*.sta.asta-net.com.pl)

    "to partykuła wzmacniające przeczenie" - błąd.

  • jokebn jokebn (*.chello.pl)

    bardzo często i gęsto zamiast np. "przyglądam się mężczyznom" można przeczytać "przyglądam się mężczyzną". Niestety, powoli zbliżamy się okresu, w którym w sile wieku produkcyjnym będą ci ludzie, którzy jako dzieci mieli zaświadczenie o dysgrafii czy innym tałatajstwie, a więc coraz częściej widuje się takie błędy popełniane przez dorosłych :(

  • Buti Buti (213.134.165.*)

    1. Tą i tę, czyli zaimki przymiotne wskazujące rodzaju żeńskiego.

    Można używać obu form zamiennie. "Tę" niedługo będzie uznawane za hiperpoprawność.

  • Gościówa Gościówa (*.chello.pl)

    'Z przymiotnikami w stopniu równym "nie" piszemy zawsze łącznie, bez wyjątku, np. "niebrzydki".'
    Zawsze?
    Przykład: Nie brzydki, lecz piękny wydał jej się w tym świetle.

  • TT TT (*.acn.waw.pl)

    Dlaczego wielką literą? może od razu gigantyczną lub kolosalną?
    Pouczając innych warto samemu wyzbyć się niepoprawności

  • eon eon (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    Ja za to zasugerowałbym dodanie podpunktu wyjaśniające "*om" i "*ą", czyli, czemu ma być "Dzieciom" a nie "Dziecią".

  • gupiichudy gupiichudy (*.netia.com.pl)

    nie wiem czy ktos to napisal juz wyzej:P ale bardzo częstym błędem jest bądź w 'każdym bądź razie'

  • k k (*.chello.pl)

    @neumann -

    krużganek oświaty - dobre :)

  • Leo Baleo Leo Baleo (*.220.122.210.dsl.dynamic.eranet.pl)

    Odnośnie punktu 6: Interpunkcja. Napisałeś zdanie: "Zasady ich stosowania wytłumaczone są bardzo dobrze w mojej skromnej ocenie na Wikipedii, ograniczę się więc do drobnych wskazówek." A powinno to wyglądać: Zasady ich stosowania wytłumaczone są bardzo dobrze ,w mojej skromnej ocenie, na Wikipedii, ograniczę się więc do drobnych wskazówek.

  • manti manti (94.254.215.*)

    Wyrażenie " zwracam się z prośbą o " brzmi co najmniej dziwnie. Moim zdaniem nie powinno się stosować tego wyrażenia, mam rację ?

  • manti manti (94.254.197.*)

    jeszcze stricte - ściśle, ale sensu stricto - w ścisłym tego słowa/wyrażeniu.
    Łacina się "kłania". Rzeczownik IV deklinacji, przymiotnik z trzema końcówkami :)
    pozdrawiam

  • mala mala (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    hmm co do tą i tę, owszem wszystko pięknie, ale obydwie formy są dopuszczalne. To czy użyjemy tą czy tę zależy wyłącznie od osoby z którą rozmawiamy :) jeśli rozmawiam z kolegą mogę powiedzieć 'tą' natomiast jeśli z nauczycielem to już 'tę' :)

  • kamilochel kamilochel (*.ghnet.pl)

    hej! super robota ;)

    możesz (jak Ci się oczywiście chce) napisać również o odmianie anglielskich nazw własnych. np ludzie często stawiają apostrof i s jeżeli chcą napisać coś w liczbie mnogiej

    a i jeszcze ...

  • Prianka Prianka (*.acn.waw.pl)

    Kreatywna odmiana przez przypadki:) Jak brzmi słowo "żyrandol" w dopełniaczu (zasłyszane w CB radio)? Wait for it! Kogo? czego? "żyrandorza", a może "żyrandoża". Pozdrawiam!

  • grocha grocha (*.ssp.dialog.net.pl)

    Ja bym dodała jeszcze coś a propos dat. Otóż nie pisze się (ani nie mówi) 30 grudzień, bo grudzień jest tylko jeden w roku. Rzeczowniki w języku polskim się odmieniają, dotyczy to również nazw miesięcy, zatem trzydziesty grudnia, października, stycznia, etc.
    I jeszcze jedno - co do wymawiania roku 2008, 2009, 2010, itp. Bardzo częstym błędem, popełnianym zarówno przez nauczycieli, jak i dziennikarzy czy polityków, jest mówienie "dwutysięczny dziesiąty". W takim razie jaki rok był 15 lat temu? Tysiączny dziewięćsetny dziewięćdziesiąty czwarty? W liczebnikach porządkowych wielowyrazowych człon oznaczający liczbę tysięcy występuje w formie liczebnika głównego, zatem poprawną wersją jest oczywiście rok dwa tysiące dziesiąty. Może się to przydać przy składaniu życzeń noworocznych ;)
    Moja lista najbardziej irytujących błędów jest długa i zawiera jeszcze wiele pozycji ;b Bardzo się cieszę, że powstał ten temat. Bałam się, że już mało kogo obchodzi mówienie i pisanie poprawną polszczyzną, a jednak :>

  • Combaine Combaine

    @artiil - Istotnie, już to uwzględniam.

  • zdegustowana zdegustowana (*.internetdsl.tpnet.pl)

    Mnie drażnią mężczyźni mówiący/piszący: poszłem, weszłem... Strasznie rani uszy i w oczy kole!

  • artiil artiil (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    Warto wspomnieć o tym, że pisownia „nie” z imiesłowami przymiotnikowymi nie jest taka prosta. W ogólności pisze się łącznie, np. „niepiszący długopis” (wypisany), „niedziałające radio” (np. zepsute) itp. Jeśli jednak imiesłów ma charakter czasownikowy, „nie” piszemy oddzielnie: "nie pijący" (teraz właśnie nie pije), „nie palący” (w tym momencie). „Nie” piszemy oddzielnie w wyrażeniach typu przeciwstawnego (analogicznie do przymiotników): „nie leżące, a siedzące”, jak i w konstrukcjach ze spójnikami „ani” i „ni” -- „nie leżący ni nie siedzący”, „ani nie leżący, ani nie siedzący”. Niegdyś jeszcze obowiązującą była zasada mówiąca, iż jeśli imiesłów ma charakter czasownikowy, „nie” piszemy oddzielnie: "nie pijący" (teraz właśnie nie pije), „nie palący” (w tym momencie).

    Podsumowując, „nie” z imiesłowami przymiotnikowymi piszemy łącznie, poza wyjątkami:
    -- wyrażeń przeciwstawnych
    -- konstrukcji ze spójnikami „ani”, „ni”
    -- (opcjonalnie) gdy imiesłów pełni funkcję czasownikową („niepijący” -- abstynent, „nie pijący” -- jest na antybiotykach)

  • jud jud (*.internetdsl.tpnet.pl)

    - tato ten pan Ci się kłaniał!
    - synku, nie Ci tylko Tobie
    - mi????
    - nie mi tylko mnie!
    - od razu mówiłem, że CI!!!

  • sxs sxs (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    a możesz coś napisać o ą i om kiedy jak bo w pierwszej osobie ma być ą ię ale w innych przypadkach odpadam przy om i ą...

  • isias isias (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    Proponuję zwrócić uwagę na fakt, że powinno się pisać 'wziąć', a nie 'wziąść'

  • przemko przemko (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    A bardzo często spotykane "napewno"? Wg mnie powinno się znaleźć tutaj bo wiele osób ma z tym problem.

  • arico arico (*.globalconnect.pl)

    @grzesie2k - widać bardzo emocjonuje Cię ta dyskusja, tak bardzo, że teraz to i nawet nie tylko nie potrafisz przeczytać ze zrozumieniem, ale nawet przeczytać poprawnie.
    Uważam ten spór(?) za zakończony, bo szkoda miejsca na tego typu wymianę komentarzy nic nie wnoszących do pracy jaką wykonał autor poradnika.

  • grzesie2k grzesie2k (195.136.118.*)

    No i w ogóle co to znaczy, że "w zdaniu wyrażany jest ruch"? Wyrazić to można emocje.

  • grzesie2k grzesie2k (195.136.118.*)

    @apico

    Kierunek i trasa to - uwaga, uwaga! - kierunek i trasa ruchu. Zaskok, nie?

  • arico arico (*.globalconnect.pl)

    @grzesiek2k - czytaj ze zrozumieniem zanim napiszesz "oczywiście bzdura" - kierunek to nie ruch, tak jak trasa nie jest ruchem.

  • tom tom (*.static.korbank.pl)

    Jestem filologiem i gratuluję. Profesjonalny poradnik.

  • małami małami (*.internetdsl.tpnet.pl)

    Ile trzeba mieć w sobie pokładów pychy, żeby krytykować za przenoszenie mowy potocznej na język pisany a samemu dwa zdania wcześniej używać słowa "byk" w znaczeniu "błąd"! Opis wykopu to prawie grecka tragedia. 2 razy "popełnić" w jednym zdaniu i mój ulubieniec - "popełniłem ów ot". I czy ten przecinek po "ot" jest tam naprawdę potrzebny? Chcesz poprawiać innych - zacznij od siebie.

  • grzesie2k grzesie2k (195.136.118.*)

    @"Kolejna sprawa to "skąd" i "gdzie". Często spotkać można pytanie: "Gdzie idziesz?", a powinno brzmieć: "Dokąd idziesz?". W zdaniach, w których wyrażany jest ruch (przemieszczanie się) poprawną formą jest "dokąd"."

    Oczywiście bzdura, kolego.
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=gdzie "zaimek zastępujący określenie (...) kierunku lub trasy ruchu w zdaniach pytajnych"

  • arico arico (*.globalconnect.pl)

    W jednym z komentarzy napisano "ilość punktów" - moim zdaniem bardzo powszechny błąd spotykany, niestety, również wśród dziennikarzy. Chodzi o rzeczowniki policzalne i niepoliczalne. Punkty można policzyć, więc poprawnie jest "liczba punktów".
    Kolejna sprawa to "skąd" i "gdzie". Często spotkać można pytanie: "Gdzie idziesz?", a powinno brzmieć: "Dokąd idziesz?". W zdaniach, w których wyrażany jest ruch (przemieszczanie się) poprawną formą jest "dokąd".

  • czeslaw czeslaw (*.k2.pl)

    Dodałbym jeszcze dwa popularne błędy: jeden wspomniany wyżej przez Foradila, drugi - pisanie "Ci" zamiast "ci", gdy nie chodzi o zwrot "Tobie" ale np. "ci panowie".

  • niezrzeszony niezrzeszony (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    Zapomniałeś o zaimku "ów"! Można zwariować widząc ciągle piszących "ów zaimki" bez odmiany.

  • gudenoff gudenoff (86.43.84.*)

    @odkurzacznabate - a googlujac ( czyli korzystajac z przegladarki ) przegladam czy przejrze ? to nielogiczne.

  • kwiateklc kwiateklc (217.96.34.*)

    Oczywiście w internecie jest pełno błędów, ale z tych wyróżnionych przez Ciebie nie do końca zgodzę się z z pierwszą pozycją:
    "tę i "tą": zgadza się - bardzo często używana jest forma "tą" i właśnie poprzez to częste używanie wchodzi do języka polskiego jako poprawna (podobnie jak wiele zapożyczeń z języka angielskiego). Oczywiście pisząc epopeję raczej użyjemy "tę", jednak jest tochyba forma trochę zbyt wyniosła do użytku w języku codziennym.
    A forma "tą" w opisanym przez Ciebie przypadku bynajmniej :) nie jest błędem (w moim mniemaniu) Co na to profesorowie Bralczyk i Miodek? :)
    poz. 7 - zgadza się. Piszę o niej tylko, żeby wstawić rysunek :)
    http://rysunki.bardzofajny.net/bynajmniej/

  • Nina Nina (*.dsl.emhril.ameritech.net)

    A mnie bardzo denerwuje coraz powszechniejsze pisanie slowa "naprawde" w ten sposob: "na prawde". Oprocz tego nie znosze jak ktos pisze "dekold" zamiast "dekolt". Przeciez nie mowi sie "na dekoldzie" tylko "na dekolcie", no chyba ze tak sie juz mowi potocznie. Albo "wiekrzy", "obiecujom". Widzialam tez "zesnik" czyli "rzeznik" albo "szczalka" zamiast "strzalka".
    Tez nie mam polskich ogonkow, bo mieszkam za granica, ale pamietam gdzie je wstawiac:)

  • Kueza Kueza (94.78.191.*)

    @camberley - nie jestem pewien, czy można zrobić błędy w DYKTANDZIE ;)

  • Combaine Combaine

    @Blasphemer - Słuszna uwaga, chodziło o osobę oczywiście

  • odkurzacznabate odkurzacznabate (*.chello.pl)

    I bądź to dobry dla ludzi i rób coś wartościowego.
    @jotubyl - Kolego żyjesz w społeczeństwie czy chcesz czy nie. Musisz się stosować do ogólnie przyjętych zasad. Nie jest wszystko jedno jak piszesz czy jak się zachowujesz w towarzystwie. W szkole się nie nauczyłeś to przynajmniej teraz to zrób zanim napiszesz coś bezwartościowego i w dodatku trudnego do przeczytania.

  • odkurzacznabate odkurzacznabate (*.chello.pl)

    Jeszcze "oglądnąć" i "przeglądnąć" zamiast "obejrzeć" i "przejrzeć". To regionalizm małopolski, z którym walczę od lat.

  • jotubyl jotubyl (*.netpower.pl)

    pan_X ja już to wszystko co dobre mam wiec nie musisz mi niczego wróżyć...a powróżyć to ty sobie możesz bo na samej znajomości i przechwalaniu się ortografią nie zajdziesz daleko no może ewentualnie zarobić 2000zł na miesiąc to ja mam takie życie w dupie.Pozdro i wpierdalaj sobie te niepotrzebne pierdoł dalej do głowy.

  • Blasphemer Blasphemer (*.komputersat.pl)

    Co to jest "liczba pierwsza" w języku polskim?

  • agdrevos agdrevos (*.neoplus.adsl.tpnet.pl)

    @MacTavish - "Firefoxie" też jest poprawnie, polecam zapoznać się z uchwałą ortograficzną Rady Języka Polskiego nr 17: http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=89:zapis-wyrazow-zakoczonych-liter-x&catid=43:uchway-ortograficzne&Itemid=59

Dodaj komentarz

Dodajesz komentarz anonimowo. Zaloguj się.

Dodajesz komentarz anonimowo. Aby komentować pod własnym pseudonimem włącz profil publiczny w ustawieniach.

Autor:
Treść:

Aby przesłać formularz, musisz mieć włączony w przeglądarce Javascript. Jeżeli nie masz, przepisz wspak tekst okmtr1hshp:

Wykop

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu. Copyright – 1999-2012 INTERIA.PL , wszystkie prawa zastrzeżone.